Integracja Google Ads z Google Analytics 4: Klucz do sukcesu

Przejście z Universal Analytics na GA4 to nie tylko nowe możliwości, ale także nowe wyzwania – wszak w świecie marketingu analityka to tylko jeden z elementów układanki, a sukces bardzo często zależy od odpowiedniego dopasowania jej do pozostałych narzędzi. W tym artykule przejdziemy proces integracji Google Analytics 4 z Google Ads.

Integracja Google Ads i Google Analytics 4

Przed omówieniem samego procesu integracji, warto przyjrzeć się pokrótce obydwu narzędziom, zapoznanie się z nimi pozwoli na pełne zrozumienie korzyści wynikających z ich połączenia.

Czym jest i jak działa Google Ads?

Google Ads to powstała w 2000 roku (pod nazwą Google AdWords) platforma reklamowa, która umożliwia przedsiębiorcom wyświetlanie swoich reklam w internecie. Pozwala firmom w sposób nakierowany na konkretne słowa kluczowe prezentować swoje reklamy użytkownikom, którzy aktywnie poszukują produktów lub usług związanych z ich ofertą.

Każde, pojedyncze wyszukanie frazy kluczowej uruchamia aukcję reklamową – w tym momencie Google, chcąc ustalić kolejność, dla wszystkich reklamodawców  poddaje analizie liczne czynniki, takie jak jakość reklamy, dopasowanie jej do strony docelowej i maksymalną stawkę za kliknięcie (CPC) oferowaną przez nich.

Dzięki temu modelowi reklamowemu przedsiębiorcy mogą dotrzeć do swojej grupy docelowej w odpowiednim czasie i miejscu, a to przekłada się na skuteczną promocję produktów i usług.

Czym jest i jak działa Google Analytics?

Google Analytics to powstałe w 2005 roku narzędzie analityczne, które umożliwia właścicielom stron internetowych i aplikacji mobilnych na analizowanie zachowań użytkowników, którzy z nich korzystają. Dzięki tej szczegółowej analizie można uzyskać cenne dane o tym, skąd użytkownicy wchodzą na stronę, ile czasu na niej spędzają czy też, jakie przeglądają treści.

Cały proces zbierania i przetwarzania danych w witrynie rozpoczyna się od zainstalowania kodu śledzenia w kodzie strony. Jest on ładowany przy każdych odwiedzinach i przy jego pomocy jest rejestrowana aktywność użytkownika.

Dzięki temu przedsiębiorcy są w stanie na bieżąco analizować to, co dzieje się w ich witrynie i nie tylko usprawniać jej działanie eliminując newralgiczne punkty, ale także planować i prowadzić działania marketingowe

Jak przeprowadzić integrację Google Analytics 4 i Google Ads?

Najprostszy sposób przeprowadzenia integracji Google Ads i Google Analytics 4 to zainicjowanie połączenia przez drugie z wymienionych narzędzi. 

  1. W tym celu logujemy się do Google Analytics 4 i przechodzimy do zakładki administracja. Następnie w prawej kolumnie (dotyczącej usługi) szukamy opcji Google Ads.
  1. W następnym kroku wyświetlony zostanie panel integracyjny z Google Ads, niektóre konta będą wyświetlać na liście identyfikatory Google Ads tych kont, które zostały już zintegrowane. Jednak w większości przypadków panel wyświetli informację “Nie masz jeszcze połączeń.” Niezależnie od sytuacji należy zainicjować integrację poprzez przycisk “połącz”.
  1. Kolejnym krokiem będzie 3-stopniowa konfiguracja połączenia, pierwszym i najważniejszym jest wybranie odpowiedniego konta Google Ads. Warto przy tym pamiętać, że jeżeli przy logowaniu do Google Analytics 4 użyte zostało konto test@gmail.com, to na liście pojawią się tylko te konta Google Ads, do których również ma dostęp powyższy adres e-mail.
  1. W drugim kroku, w panelu powinny pojawić się opcje dotyczące reklam spersonalizowanych, automatycznego tagowania URL w Google Ads oraz korzystania z funkcji Google Analytics 4 w panelu drugiego z narzędzi – w domyśle wszystkie te ustawienia będą włączone.
  1. W ostatnim kroku system poprosi nas o sprawdzenie ustawień skonfigurowanych wcześniej, jeżeli wszystko się zgadza, wystarczy kliknąć, “prześlij” i integracja jest zakończona.

Praktyczne zastosowania integracji Google Ads i Google Analytics 4

Integracja Google Analytics 4 i Google Ads niesie ze sobą wiele istotnych korzyści i praktycznych zastosowań, które pomagają w lepszym zrozumieniu i optymalizacji prowadzonych działań reklamowych. Do najważniejszych z nich należą:

  • Śledzenie celów konwersji: dzięki integracji, skonfigurowane konwersje, zdarzenia w GA4 mogą zostać zaimportowane do Google Ads, co umożliwia nie tylko analizę skuteczności reklam czy fraz kluczowych pod kątem realizacji określonych celów, ale także na pełne wykorzystanie możliwości algorytmu Google. 
  • Segmentacja odbiorców: integracja umożliwia dostęp do zaawansowanych segmentacji odbiorców na podstawie danych z Google Analytics 4. Dzięki temu reklamodawcy mogą tworzyć  w Google Ads bardziej ukierunkowane i szczegółowe grupy odbiorców, a dzięki temu dostarczać im bardziej spersonalizowane treści.
  • Atrybucja i raportowanie: integracja pozwala na pełne wykorzystanie zaawansowanego modelu atrybucji, który wykorzystywany jest przez Google Analytics 4. Oznacza to, że w Google Ads konwersje będą przypisane do odpowiednich reklam w zgodzie z modelem opartym na danych – co pozwala na dokładne określenie wpływu różnych kanałów na realizację konwersji. 
  • Remarketing: dzięki integracji reklamodawcy mogą tworzyć i zbierać w Google Analytics 4 listy odbiorców, zależne od ich zachowania w witrynie. Listy te mogą być eksportowane do Google Ads i wykorzystane w kampaniach remarketingowych, celem dostarczenia klientowi jak najbardziej spersonalizowanej treści reklamy.

Integracja Google Analytics 4 i Google Ads stwarza bardzo duże możliwości, zarówno w rozwoju firmy, jak i prowadzonych przez nią działań marketingowych. Pozwala na podejmowanie trafnych decyzji, optymalizację strategii i przede wszystkim osiąganie znacznie lepszych rezultatów. 

Maciej Porada

Od ponad 6 lat specjalizuje się w kampaniach efektywnościowych Google Ads, Criteo, Facebook Ads, Bing, Ceneo, Allegro, Programmatic. Posiada doświadczenie w kampaniach polskich i zagranicznych.