Brief dla copywritera

Brief dla copywritera – dlaczego warto go stworzyć?

Stworzenie briefu z najważniejszymi informacjami o Twojej firmie pozwoli copywriterowi przygotować treści zgodne z Twoimi oczekiwaniami. Brief znacząco ułatwi obustronną współpracę. Copywriter będzie w stanie napisać lepsze teksty dostosowane do konkretnych wytycznych. Dzięki temu możesz ograniczyć liczbę nieporozumień, które najczęściej wiążą się z koniecznością wykonywania wielu poprawek. Dlaczego jeszcze warto przygotować brief dla copywritera? Jak powinien wyglądać dobry brief? Przestawiamy najważniejsze informacje!

Spis treści:

  1. Brief – co to jest?
  2. Dlaczego warto przygotować brief dla copywritera?
  3. Copywriter brief – jakie informacje powinien zawierać?
  4. Podsumowanie

Brief – co to jest?

Brief dla copywritera to zwięzły, ale treściwy dokument streszczający najważniejsze założenia i potrzeby firmy. Pozwala skupić się na realizacji konkretnych celów i skutecznym dotarciu do Twojej grupy docelowej. Zawiera precyzyjnie skonstruowane wytyczne, których zastosowanie sprawi, że przygotowane teksty będą zgodne z Twoimi oczekiwaniami.

Dlaczego warto przygotować brief dla copywritera?

Przygotowanie briefu dla copywritera umożliwia efektywną i skuteczną realizację wszystkich celów. Pozwala copywriterowi lepiej zrozumieć, co ma osiągnąć i w jaki sposób. Poprzez brief dowiaduje się, jak sformułować treść pod kątem stylu, sposobu narracji czy stosowanego języka. To oszczędność czasu. Copywriter nie będzie musiał zadawać Ci dodatkowych pytań. Brief zwykle minimalizuje też liczbę niezbędnych do wykonania poprawek.

Copywriter brief – jakie informacje powinien zawierać?

Silne strony marki

Na początku briefu przedstaw najważniejsze atuty Twojej firmy. Wszystko to, co sprawia, że warto skorzystać z produktów lub usług oferowanych przez firmę. Możesz w tym miejscu opisać kluczowe wartości, którymi kieruje się Twoja marka, takie jak np. szybki termin realizacji zamówień czy wprowadzanie ekologicznych rozwiązań produkcyjnych.

Krótko mówiąc, zamieść informacje, z którymi klienci kojarzą lub mają kojarzyć Twoją firmę. Dzięki temu copywriter będzie w stanie opracować spójną narrację skupioną wokół konkretnych wartości.

Baza wiedzy o firmie

Ważną rolę w przygotowaniu treści zgodnych z wizją Twojej firmy odgrywają informacje o strategii i szczegółach dotyczących działalności. Znajdująca się w briefie dla copywritera baza wiedzy na temat rodzaju wykonywanych usług lub sprzedawanych produktów będzie bardzo pomocna. Jeśli działasz w wąsko sprofilowanej, niszowej branży, zamieść opis przedstawiający, czym dokładnie zajmuje się Twoja firma (a także czym nie – jeśli np. często dochodzi do nieporozumień).

W tym miejscu możesz przesłać załączniki do materiałów pdf oraz linki do własnych stron internetowych lub innych sprawdzonych źródeł informacji, w których znajdują się istotne treści. Dzięki temu copywriter może dowiedzieć się wszystkiego, czego potrzebuje do stworzenia wysokiej jakości materiałów. Będzie mieć przy tym pewność, że zamieszczone informacje zostały już zweryfikowane.

Przewagi konkurencyjne

Wymień najważniejszych konkurentów. Dzięki temu copywriter skupi się na eksponowaniu tego, czego konkurencyjne firmy nie są w stanie zaoferować klientom.

Cel

Niezwykle istotne jest precyzyjne określenie tego, jaki cel mają mieć przygotowywane teksty. Dzięki temu copywriter może dostosować język i sposób komunikacji z odbiorcą.

Grupa docelowa

Niezbędnym elementem każdego copywriter briefu powinien być punkt określający grupę docelową, do której chcesz dotrzeć – płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania itp.

Zakazane słowa

Niektóre określenia mogą kojarzyć się negatywnie w przypadku danej branży, dlatego przekaż  listę słów, których należy unikać. W tym miejscu możesz wspomnieć też o tematach, o których wolisz nie wspominać.

Ton publikacji

Jeden tekst może być napisany na wiele sposobów. Copywriter jest w stanie stworzyć treść, która będzie bardziej bezpośrednia lub całkowicie bezosobowa i neutralna. Koniecznie poinformuj w briefie o tym, w jaki sposób chcesz komunikować się ze swoimi klientami!

Przykłady:

  1. „Sięgnij po nasz produkt!”
  2. „Zachęcamy Państwa do skorzystania z naszego produktu!”
  3. „Zachęcamy do skorzystania z naszego produktu!”

Miejsce publikacji

Informacja o tym, gdzie dany artykuł zewnętrzny ma być opublikowany pomaga dostosować tekst do obowiązujących w danym miejscu wymogów. Niektóre portale branżowe posiadają m.in. maksymalne limity długości tekstów. Copywriter mając informację o miejscu publikacji, może stworzyć artykuł spójny z dotychczasowymi wpisami.

Nieprawdziwe informacje związane z branżą

Widzisz, że w internecie opublikowano wiele niezgodnych z prawdą treści związanych z branżą, w której działasz? A może klienci często zadają Ci to samo pytanie? Poinformuj o tym w briefie! Copywriter może to wykorzystać!

Przykładowe tematy

W briefie dla copywritera stwórz też krótką, ogólną listę tematów, które uważasz za istotne. Może się ona przydać przy poszukiwaniu pomysłów na artykuły.

Podsumowanie

Brief to łatwy do sporządzenia dokument, który usprawni komunikację z copywriterem. Wystarczy zawrzeć w nim najważniejsze informacje o swojej firmie i zwięźle określić swoje potrzeby. Efekty zastosowania tego narzędzia odczują obie strony. Wzajemna współpraca pozwoli przygotować treści, które zainteresują klientów i będą dobrze pozycjonowane przez wyszukiwarkę.

Michał Nieroda

Copywriter z kilkuletnim doświadczeniem i ogromną pasją do słowa pisanego. Zajmuje się tworzeniem artykułów blogowych, tekstów reklamowych i innych treści marketingowych