Zmiany w Google Consent Mode – dlaczego musisz się do nich dostosować? 

Google wprowadził obowiązek dostosowania witryn do zmian związanych z zarządzaniem plikami cookies. To informacja istotna dla każdego, kto posiada firmową stronę internetową i reklamuje się za pomocą Google Ads. Chodzi o zaimplementowanie nowej wersji Consent Mode. Jest to tryb zgody użytkowników dotyczący wykorzystania prywatnych danych. Co prawda, istniał on już wcześniej w nieco innej formie, ale nie każdy z niego korzystał. Teraz wdrożenie wprowadzonych zmian jest konieczne, a niezastosowanie się do obowiązujących przepisów może wiązać się z negatywnymi skutkami. Co stanie się, jeśli nie wdrożysz Consent Mode v2 na swojej stronie? W jaki sposób możesz dostosować stronę do zmian Google’a? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z aktualizacją trybu zgody! 

Spis Treści:

     

    Czym jest Consent Mode i jak działa? 

    Consent Mode to narzędzie dostarczane przez Google, które umożliwia dostosowanie sposobu gromadzenia danych użytkowników w zależności od ich zgody na korzystanie z plików cookies (tak zwanych ciasteczek). Co to oznacza w praktyce? Gdy ktoś pierwszy raz odwiedzi Twoją stronę internetową, zobaczy okno z ciasteczkami. Zgoda na niektóre z nich jest niezbędna do prawidłowego korzystania z witryny. Użytkownik nie musi jednak zezwalać na wszystkie zgody (np. na marketingowe czy analityczne). Właściciel strony powinien taką opcję umożliwić. 

    Brak zgody na ciasteczka oznacza, że mechanizm ograniczy do minimum zarówno zbieranie danych, jak i wykorzystywanie ich do celów statystycznych. W przypadku gdy użytkownik wyrazi zgodę, klikając w odpowiedni banner, wszystkie informacje będą gromadzone i analizowane w sposób standardowy. 

    Co to są pliki cookies? 

    Pliki cookies są to małe pliki tekstowe przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania różnych stron internetowych. Gromadzą informacje na temat aktywności na danej witrynie, takich jak preferencje, dane logowania czy historia przeglądania. Ciasteczka pozwalają stronom internetowym śledzić zachowanie osób odwiedzających stronę. Zebrane dane o użytkownikach wykorzystywane są w celach marketingowych i analitycznych. To dzięki nim możesz dostosować swoje kampanie Google Ads do konkretnej grupy docelowej. 

    Na czym polega aktualizacja Consent Mode v2

    Aktualizacja Consent Mode v2 jest kontynuacją starań Google w zakresie adaptacji do globalnych wymogów ochrony prywatności. Pierwsza wersja Trybu Zgody została wprowadzona już w 2020 roku, ale jej wdrożenie nie było obowiązkowe. Consent Mode v2 jest obligatoryjny.  

    Dzięki aktualizacji można wdrożyć Google Consent Mode v2 w dwóch wersjach Basic oraz Advanced:

    • Basic – podstawowa (i zarazem obowiązkowa) wersja Trybu Zgody od samego początku blokuje każdy tag Google. Dane użytkownika są zbierane dopiero wtedy, gdy wyrazi zgodę na ciasteczka (niezależnie od tego, do jakiego celu mają być wykorzystane).  

    • Advanced Consent Mode jest rozwiązaniem opcjonalnym, ale z punktu widzenia właściciela strony może przynieść więcej korzyści. Pozwala gromadzić informacje na temat konwersji czy odsłon nawet w sytuacji braku udzielenia zgody – oczywiście w ograniczonym zakresie i w sposób zanonimizowany (tym samym użytkownik nie będzie widział personalizowanych reklam po zapoznaniu się ze stroną internetową marki). 

    Po co wprowadzono modyfikacje? 

    Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO), które weszło w życie w maju 2018 roku oraz Akt o rynkach cyfrowych (ang. Digital Markets Act, DMA) obowiązujący od marca tego roku, wprowadziły istotne zmiany w porównaniu do wcześniejszych przepisów dotyczących zgody na przetwarzanie danych osobowych. Aktualne regulacje zakładają, że: 

        • tryb uzyskiwania zgody powinien być zrozumiały (zgoda ma być wyrażona w jasny, prosty sposób, bez użycia specjalistycznych terminów lub języka prawniczego),  

          • zgoda nie może być ukryta wśród innych informacji, lecz łatwo zauważalna dla użytkownika, 

            • zgody na różne cele przetwarzania danych mają być oddzielne i wyraźnie odróżnione, 

              • nie można zaznaczać pola zgody w sposób domyślny (np. podczas rejestrowania się na stronie internetowej), 

                • właściciele stron internetowych muszą zapewnić prosty sposób na wycofanie zgody w dowolnym momencie. 

              Poprzez Consent Mode, właściciel strony internetowej może dostosować sposób gromadzenia cyfrowych danych behawioralnych (zachowania w sieci) do międzynarodowych wymogów dotyczących prywatności w internecie.  Z punktu widzenia Google jest to zmiana, dzięki której przedsiębiorstwo dostosowuje się do przepisów o ochronie danych osobowych, takich RODO czy DMA. Consent Mode pozwala w sposób zgodny z prawem pozyskiwać informacje o użytkownikach, które są wykorzystywane w usługach Google Ads, Google Analitics czy Google Tag Menager. 

               

              Consent Mode

              Zajmiemy się tym za Ciebie!

              Jakie są różnice pomiędzy starymi i nowymi wytycznymi dotyczącymi trybu zgody? 

              Podstawowa różnica polega na tym, że Consent Mode w wersji 2 musi wdrożyć każdy właściciel strony internetowej, zwłaszcza, jeśli prowadzi witrynę firmową i korzysta z aplikacji reklamowych Google do zarządzania kampaniami w sieci. GCM V2 jest rozbudowaną wersją poprzedniego narzędzia. Tym samym ma zdecydowanie więcej funkcjonalności, które pozwalają w lepszy sposób zarządzać skryptami Google. Tryb Zgody v2 został wzbogacony o dwa nowe stopnie dostosowywania prywatności: 

                  • parametr ad_user_data – dane wysyłane do Google, które wykorzystuje się do celów reklamowych, mogą być kontrolowane, 

                    • parametr ad_personalization – personalizacja reklam (osobna zgoda na wykorzystanie danych w celach reklamowych). 

                  Ponadto, nowa wersja trybu uzyskiwania zgody zapewnia: 

                      • lepszą personalizację: dokładniejsze dostosowywanie procesów zbierania i zarządzania zgodami do specyficznych wymagań i preferencji użytkowników, 

                        • zwiększoną integrację z narzędziami analitycznymi i reklamowymi: bardziej szczegółowe zarządzanie zgłoszeniami o zgodach użytkowników (lepsze dostosowanie strategii marketingowych do rzeczywistych preferencji użytkowników), 

                          • pełną zgodność z przepisami: precyzyjniejszy mechanizm uzyskiwania zgody na pliki cookie sprawia, że firmy dostosowują się do przepisów o prywatności w sieci, unikając potencjalnych kar. 

                        Wdrożony Consent Mode na stronie emedialni.pl

                        Od kiedy obowiązują nowe przepisy? 

                        Nowe zgody Google Consent Mode v2 obowiązują od 6 marca 2024 roku. Mimo tego, wiele stron cały nie zostało dostosowanych do aktualnych wytycznych. Jest to o tyle zaskakujące, że wprowadzenie nowej wersji Consent Mode jest obowiązkowe, a brak odpowiedniego banneru na stronie wiąże się z wieloma konsekwencjami, która mogą wpłynąć na gorsze wyniki sprzedażowe Twojej firmy – zwłaszcza, jeśli prowadzisz np. sklep internetowy. 

                        Jakie są konsekwencje braku Consent Mode v2

                        Większość firm wykorzystuje narzędzia Google w celach reklamowych, dlatego przedsiębiorcy powinni zainteresować się tematem Consent Mode. Dlaczego? Aktualizacja dotycząca sposobu uzyskiwania zgody użytkownika na wykorzystywanie jego danych wpływa na wiele obszarów. Niewdrożenie Trybu Zgody na stronie internetowej może źle wpływać na wyniki działań marketingowych Twojej firmy i narazić przedsiębiorstwo na straty. 

                        Jakich konsekwencji należy się spodziewać? Brak Consent Mode v2 oznacza, że nie spełniasz aktualnych przepisów o ochronie danych osobowych, dlatego w przypadku kontroli możesz otrzymać karę finansową. Poza tym, będziesz mieć ograniczone możliwości korzystania z niektórych narzędzi, takich jak Google Analytics i Google Ads. A to praktycznie uniemożliwi Ci prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych w sieci. Musisz wiedzieć, że system Google potrafi samodzielnie wykryć, że Twoja witryna nie posiada Consent Mode. Jeśli po pewnym czasie strona dalej nie będzie dostosowana do nowych wytycznych, mechanizm automatycznie zablokuje większość oferowanych przez wyszukiwarkę funkcji. 

                        Brak Trybu Zgody wiąże się także z ograniczonym zasięgiem i dokładnością danych analitycznych. Zachowanie użytkowników na Twojej stronie może nie być wykorzystywane w pełni przez algorytmy. Dlatego bez Consent Mode możesz osiągać o wiele gorsze wyniki konwersji w Google Ads czy nawet Facebook Ads. 

                        Kto musi wprowadzić zmiany? 

                        Zmiany związane z Consent Mode v2 muszą być wprowadzone przez wszystkich, którzy wykorzystują pliki cookies do pozyskiwania informacji o odwiedzających stronę. Jeżeli wykorzystujesz te dane, musisz umożliwić użytkownikom wybór – zgoda lub brak zgody na ciasteczka.  

                        W kontekście RODO i podobnych regulacji, ważne jest, aby każdy miał kontrolę nad danymi, które udostępnia. Dlatego obowiązek wdrożenia Consent Mode spoczywa na właścicielach stron internetowych i aplikacji mobilnych. To oni są odpowiedzialni za upewnienie się, że ich serwisy są zgodne z przepisami dotyczącymi zarządzania zgodami użytkowników. Oczywiście pomóc mogą im w tym osoby zajmujące się prowadzeniem strony. Programiści muszą zaimplementować rozwiązania techniczne, które umożliwią użytkownikom wyrażanie zgody w wymagany sposób, oraz zająć się integracją tych systemów z pozostałymi funkcjonalnościami strony czy aplikacji. 

                        Consent Mode

                        Zleć to naszym specjalistom!

                        Jak wdrożyć Consent Mode na swojej stronie? 

                        Prawidłowe wdrożenie Consent Mode może zapewnić zaimplementowanie odpowiedniej wtyczki i dokonanie konfiguracji za pośrednictwem systemu CMS, z którego korzystasz (np. WordPress). Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań wybierz narzędzie do zarządzania danymi, które pozwoli użytkownikom decydować o wyrażaniu zgody na różne typy ciasteczek. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, takich jak OneTrust, Cookiebot czy Quantcast Choice. Większość z nich oferuje kody gotowe do wdrożenia na stronie.  

                        Wymienione programy są odpowiedzialne za przygotowanie panelu informacyjnego z Trybem Zgody. Banner musi informować o używaniu cookies i innych technologii śledzenia, zapewniać użytkownikom wybór kategorii ciasteczek, na które wyrażają zgodę, oraz umożliwiać zmianę ich preferencji w dowolnym momencie. 

                        Konfiguracja wybranego narzędzia obejmuje działania, takie jak: 

                        • instalacja wtyczki na stronie, 
                        • skanowanie strony w celu rozpoznania rodzajów cookies, z których korzystasz, 
                        • dostosowywanie wyglądu bannera. 

                        Czy wystarczy jedynie przygotować banner cookies? 

                        Przygotowanie i wyświetlenie samego bannera cookies na stronie to nie wszystko, co musisz zrobić. Wdrażanie Consent Mode na stronie to proces bardziej złożony – konieczne jest jeszcze wykonanie konfiguracji w Google Tag Manager (dodanie odpowiedniego taga, czyli znacznika dla swojego systemu zarządzania zgodami). W tym celu możesz skorzystać z gotowego szablonu do zainstalowania. Tag dopasowany do wdrożonego na swojej stronie systemu pobierzesz przy pomocy narzędzia zastosowanego do przygotowania bannera cookies. Po skonfigurowaniu GTM i włączeniu w nim opcji „Enable consent mode, ważne jest przetestowanie rozwiązania pod kątem poprawności działania oraz monitorowanie, czy nie pojawiły się nowe wymagania lub błędy. 

                        Tryb uzyskania zgody – podsumowanie 

                        Consent Mode v2 to nowa wersja narzędzia do zarządzania ciasteczkami. Ma zapewnić większą prywatność użytkownika. Pozwala decydować, które kategorie danych odwiedzający stronę chce udostępnić, a które nie. Wprowadzenie Consent Mode v2 to krok w kierunku zwiększenia przejrzystości procesu zbierania i przetwarzania informacji wykorzystywanych do kampanii Google Ads. Właściciele stron internetowych od marca 2024 roku mają obowiązek wdrożenia Trybu Zgody. W przeciwnym razie algorytmy wykryją brak zmian, negatywnie wpływając na konwersję lub nawet blokując Twoje konto reklamowe.

                        Jeśli Twoja firma potrzebuje pomocy przy implementacji Consent Mode, możesz skorzystać z naszego wsparcia! 

                        Michał Nieroda

                        Copywriter z kilkuletnim doświadczeniem i ogromną pasją do słowa pisanego. Zajmuje się tworzeniem artykułów blogowych, tekstów reklamowych i innych treści marketingowych