Hashtagi na Facebooku – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Hashtag, nazywany też płotkiem, kratką lub krzyżykiem, króluje w największych serwisach społecznościowych. Jego historia zaczęła się na Twitterze, a później potencjał ten wykorzystały także Instagram i Facebook. Obecnie zobaczymy go również na Youtubie oraz Tik Toku. Znak „#” na tyle zakorzenił się w kulturze, że funkcjonuje nawet poza Internetem, ale przede wszystkim jest nieodłącznym elementem korzystania z social mediów. Zdradzimy, co oznaczają i co mogą zdziałać hashtagi na Facebooku.

Co to jest hashtag? - #wyjaśnienie

Choć każdy z łatwością rozpozna ten znak, wyjaśnienie, co właściwie oznacza i do czego służy, może przysporzyć trudności. Skąd wzięła się ta popularna kratka? Symbol miał swoją premierę w mediach społecznościowych już w 2007 roku na Twitterze za sprawą innowacyjnego pomysłu Chrisa Messiny. To rozwiązanie wprowadzono na Facebooku stosunkowo późno, bo po 6 latach. No dobrze, ale na czym w ogóle polega fenomen hashtagów? To skuteczna metoda oznaczania wpisów, a tym samym grupowania publikowanych treści, która także ułatwia znajdowanie przez użytkowników interesujących ich tematów. Hashtagi składają się z symbolu „#” i następującego po słowa kluczowego. Pełnią funkcję praktycznych linków – wystarczy kliknięcie, by uzyskać dostęp do przypisanych do nich materiałów.

Treść z hashtagiem – #skuteczność

Hashtagi na Facebooku początkowo budziły wątpliwości zarówno zwykłych użytkowników, jak i ekspertów. Ich wprowadzenie motywowano przede wszystkim funkcjonalnością – miały ułatwić śledzenie dyskusji. Zespół Facebooka uzasadniał swoją decyzję ogromną popularnością wydarzeń, takich jak np. gala rozdania Oscarów, która wygenerowała w serwisie miliony interakcji. Do usprawnienia udziału w internetowych rozmowach i obserwowania wątków miano posłużyć się właśnie hashtagami. Trzeba wspomnieć, że w każdym z portali społecznościowych, frazy z „kratką” mogą przynosić różne efekty. Użytkownicy Twittera czy Instagrama z pewnością mają większe doświadczenie w korzystaniu z tego rozwiązania, jednak nie warto całkowicie rezygnować z niego na Facebooku. Hashtagi okazują się bardzo przydatne w przypadku administracji grupami – wtedy znalezienie niezbędnych informacji jest znacznie łatwiejsze, a wartościowe materiały nie gubią się w gąszczu danych. To sposób komunikacji w Internecie, który zyskał wielu zwolenników.

Hashtagi i firma na Facebooku – #promocja

Odpowiednio kreowany wizerunek w mediach społecznościowych może zdziałać cuda, dlatego stworzenie kilku firmowych hashtagów będzie dobrym przedsięwzięciem. Jakie są zalety takich działań? Z pewnością pozwoli to wyróżnić markę na tle innych, nawet tych działających w tej samej branży. Kreatywny slogan lub claim ze znakiem „#” wspomoże działania marketingowe w sieci. Hashtagi ułatwią także szybką reakcję na działania użytkowników Facebooka powiązane z firmą – taka aktywna postawa marki zyska sympatię odbiorców. Mówiąc o tej metodzie, nie można zapomnieć o funkcji porządkującej treści. Ma ona zastosowanie głównie podczas cyklicznego publikowania wpisów z różnych kategorii. Komunikaty są wtedy przejrzyste, usystematyzowane i łatwiejsze w odbiorze.

Jak tworzyć najlepsze hashtagi? – #poradnik

Publikując treść w mediach społecznościowych, warto nie tylko użyć hashtagów, ale przede wszystkim wiedzieć, jak je tworzyć. By działania na Facebooku przyniosły oczekiwany efekt, nie powinniśmy kierować się zasadą im więcej, tym lepiej. Nadmiar jest nie tylko irytujący dla odbiorcy, ale staje się mniej czytelny i wpływa negatywnie na zasięgi postu. Za niewłaściwe uznaje się także stosowanie zbyt długich zestawów słów. Do kolejnych błędów należy zaliczyć wstawianie spacji pomiędzy znakiem „#” a frazą. Tak skonstruowane hashtagi nie będą działać. Dobrym rozwiązaniem jest dobieranie adekwatnych słów kluczowych do publikowanych materiałów i dostosowanie ich do grupy użytkowników w konkretnej lokalizacji. Ważne jest to zwłaszcza w przypadku tworzenia wydarzeń. Odbiorcy zareagują negatywnym feedbackiem i krytyką, gdy post oznaczony danym hashtagiem w rzeczywistości nie będzie mu odpowiadał.

Dlaczego najpopularniejsze hashtagi nie zawsze są dobrym wyborem? – #dopasowanie

Mogłoby się wydawać, że popularne hashtagi to prosta i skuteczna opcja. Czy to naprawdę dobre rozwiązanie? Nie do końca. Stosowanie ogólnych, uniwersalnych fraz kluczowych co prawda może przyciągnąć na nasze profile spore grono odbiorców, ale głównym celem jest utrzymanie ich uwagi na dłużej. Lepszym sposobem jest dopasowanie przekazu nie do losowych użytkowników, lecz do sprecyzowanej grupy potencjalnych klientów. O czym jeszcze warto pamiętać? Przed zastosowaniem danego hashtagu, niezbędne jest przeprowadzenie researchu, by zorientować się, do jakich treści został wcześniej użyty. Dzięki temu nie zaszkodzimy reputacji firmy i zapobiegniemy wizerunkowym wpadkom. Na skuteczność wpływa też język zastosowanej frazy – zależny jest on od obranych celów. To główne argumenty potwierdzające tezę, że stosowanie hashtagów w mediach społecznościowych nie może być przypadkowym działaniem, a przemyślaną strategią.

emedialni