Kanały social media pozwalają dotrzeć do naprawdę sporego grona odbiorców. Liczba użytkowników nie jest jedynym kryterium, które pozwoli nam prowadzić skuteczne działania marketingowe. Warto wiedzieć, jakie przekazy kierować do odpowiednich osób. Zacznijmy od LinkedIna. Z racji, iż jest to portal biznesowy, będzie dobrym wyborem, jeśli zależy nam na dotarciu do specjalistów. Sprawdzi się przede wszystkim dla firm działających w branży B2B. LinkedIn to narzędzie, które pozwoli nam budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Wiek osób korzystających z tego portalu waha się od 25 do 54 lat i dominują wśród nich mężczyźni. A co z Twitterem? Ze względu na zasięgi skorzystają z niego międzynarodowe firmy. Ceniony jest za szybki feedback użytkowników i cieszy się popularnością wśród uczniów, ale też dziennikarzy oraz osób wykonujących wolne zawody.
Korzystanie z kont w mediach społecznościowych stało się codzienną rutyną milionów ludzi. Pokochaliśmy te serwisy za różnorodność treści, łatwą komunikację, możliwość ekspresji oraz ich potencjał w budowaniu wizerunku firmy i jej promocji. Który kanał więc wybrać? Na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Przy wyborze portalu, z którego będziemy korzystać, warto wziąć pod wagę, jakie cele chcemy zrealizować. Nie bez znaczenia pozostaje przede wszystkim charakterystyka grupy docelowej. W tym artykule omówimy najpopularniejsze social media w Polsce i typy ich użytkowników.
Wiek odbiorców a marketing w social media
Porównując popularne serwisy, można dostrzec pewne podobieństwa – np. większość z nich umożliwia zarówno wysłanie zdjęcia, jak i wiadomości prywatnej. Co sprawia, że użytkownicy wybierają dane kanały social media, rezygnując z innych? Naszą wiedzę na ten temat wzbogacą badania The Manifest z 2019 roku. Podczas analizy korzystania z mediów społecznościowych przez różne grupy odbiorców, warto posłużyć się podziałem na poszczególne pokolenia. Przyjmiemy wersję wyróżniającą:
pokolenie „Z” – osoby w wieku od 14 do 18 lat;
pokolenie „Y” –osoby od 19 do 35 lat, nazywane też milenialsami;
pokolenie „X” – ludzi w wieku od 36 do 55 lat;
pokolenie „baby boomers” – ludzi, którzy urodzili się w czasie powojennego wyżu demograficznego, są to osoby po 56 roku życia.
Kanały social media – co mówią dane?
Czy rzeczywiście tylko najmłodsi traktują korzystanie z mediów społecznościowych jako nieodzowną część dnia? Badania pokazują, że ponad 80% osób z każdego pokolenia korzysta z tych portali co najmniej raz dziennie. Wynika to przede wszystkim z łatwego dostępu do urządzeń mobilnych i Internetu. Ale czy chętniej korzystamy z kilku platform, czy preferujemy skupić się na jednej? Milenialsi wykorzystują możliwości wielu kont i dzielą czas pomiędzy nimi. Z kolei pokolenie „Z” statystycznie jest wierne jedynie kilku serwisom. Jakie jeszcze informacje okażą się przydatne, jeśli chodzi o marketing w social media? Treść! Bez wątpienia największą popularnością cieszą się obrazy. Znaczna większość osób ze wszystkich wspomnianych pokoleń wybiera i publikuje właśnie taką formę.
Czy odwiedziny na Facebooku wciąż są popularne?
Facebook to bez wątpienia jeden z największych serwisów społecznościowych. W ostatnich latach stracił jednak pozycję lidera w rankingu popularności wśród najmłodszych użytkowników. Tylko 36% osób należących do pokolenia Z korzysta z niego co najmniej raz na tydzień. Oczywiście na wybór danej platformy wpływają także inne czynniki jak zainteresowania i indywidualne preferencje, jednak nie można zignorować wieku, który także wykazuje pewną zależność. Potwierdza to fakt, że na odwiedziny profilu na Facebooku decyduje się znacznie więcej osób ze starszych pokoleń. Aż 96% osób z pokolenia „baby boomers” używa tego portalu codziennie.
Które social media w Polsce wybrać do promocji firmy?
Kanały social media pozwalają dotrzeć do naprawdę sporego grona odbiorców. Liczba użytkowników nie jest jedynym kryterium, które pozwoli nam prowadzić skuteczne działania marketingowe. Warto wiedzieć, jakie przekazy kierować do odpowiednich osób. Zacznijmy od LinkedIna. Z racji, iż jest to portal biznesowy, będzie dobrym wyborem, jeśli zależy nam na dotarciu do specjalistów. Sprawdzi się przede wszystkim dla firm działających w branży B2B. LinkedIn to narzędzie, które pozwoli nam budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Wiek osób korzystających z tego portalu waha się od 25 do 54 lat i dominują wśród nich mężczyźni. A co z Twitterem? Ze względu na zasięgi skorzystają z niego międzynarodowe firmy. Ceniony jest za szybki feedback użytkowników i cieszy się popularnością wśród uczniów, ale też dziennikarzy oraz osób wykonujących wolne zawody.
Marketing w social media – wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych
Facebook daje nam duże możliwości reklamowe. Działania zaczynają się od wyboru celu marketingowego, może nim być m.in. ruch w firmie, konwersja czy zasięg. Reklamodawca decyduje także o umiejscowieniu materiału. Istnieje opcja wyświetlania go równocześnie na Instagramie – serwisie, dzięki któremu dotrzemy zwłaszcza do młodych odbiorców (ponadto ponad 60% jego użytkowników to kobiety). Na tym portalu opartym na treściach wizualnych prężnie rozwija się też skuteczny influencer marketing w social media. Jeśli naszą grupą docelową są ludzie do 25 roku życia, warto także zapoznać się ze specyfiką Snapchata. Podobnie jak Facebook, oferuje on różne możliwości zamieszczenia reklam. Coraz częściej spotykamy się też z promocją na YouTubie. Twórcy zamieszczają w swoich filmach materiały sponsorowane oraz zarabiają za pośrednictwem programu AdSense. Różnorodność kanałów pozwala dopasować je do reklamowanego produktu lub usługi. Ten serwis, jak i inne kanały social media, mogą stać się niezastąpionym narzędziem w marketingu w sieci, gdy poznamy ich specyfikę oraz możliwości.