Audyt profilu marki na Facebooku krok po kroku

Audyt to nic innego, jak analiza dotychczasowych działań podjętych na profilu marki. Audyt pozwala na przeanalizowanie czy marka odpowiednio prowadzi działania na Facebooku, czego jej brakuje lub co jest zupełnie nie potrzebne.

Chcesz zweryfikować czy dobrze prowadzisz profil swojej marki na Facebooku? Zrób audyt i sprawdź, jakie zmiany powinieneś nanieść, aby zyskać więcej korzyści.

Kiedy wykonać audyt profilu marki?

Przede wszystkim jest to konieczne, kiedy dostrzegasz, że w Twoim profilu na Facebooku coś nie działa tak jak powinno, chcesz wprowadzić nową komunikację lub kiedy startujesz z nowym produktem bądź usługą. Audyt warto również przeprowadzić, gdy zmienia się osoba odpowiedzialna za dział marketingu. Warto wtedy podsumować, co dotychczas było odpowiednio zrobione, a w czym należy wprowadzić pewne nowości. Powinno się również zadecydować, w jakich odstępach czasowych będzie przeprowadzany audyt, na przykład co kwartał, co sześć miesięcy, czy pod koniec każdego roku.

Audyt krok po kroku

Audyt pomaga spojrzeć na profil marki z zupełnie innej perspektywy. Pomaga wprowadzić zmiany, które pozytywnie wpłynął na markę oraz osiągnąć wyznaczony cel.

1.      NAZWA PROFILU

To najważniejszy element, który musi być dobrze przemyślany. Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania, naprowadzająca na to, czym się zajmuje firma. Musi to być takie hasło, które przypuszczalnie często będą wpisywać w wyszukiwarkę użytkownicy.

2.      ZDJĘCIE PROFILOWE

Ma być ono charakterystyczne, a tym samym łatwe do zapamiętania. Najlepiej, jeśli zdjęcie profilowe będzie się składało z nazwy firmy lub jej symbolu. Konieczne jest zadbanie o to, żeby na zdjęciu nie było za dużo elementów, ponieważ zaczną się one nieestetycznie mieszać i będą nieczytelne i chaotyczne. Bardzo ważne jest zachowanie ładu kolorystycznego, doda ono estetyki i dbałości o szczegół. Jeśli Twoja firma ma symbol, użycie go będzie najlepszym rozwiązaniem. Spójrz tylko na symbol graficzny marki Apple – ugryzione jabłko, które każdy dobrze zna i automatycznie kojarzy, go z odpowiednią firmą. Tym tropem warto podążać.

3.      ZDJĘCIE W TLE

Ta część powinna być stworzona z wielką estetyką. Nie warto umieszczać na zdjęciu w tle zbyt wielu elementów, ponieważ wprowadzą tylko niepotrzebne zamieszanie. Ważne jest, aby było ono w odpowiedniej rozdzielczości i wysokiej jakości, wówczas będzie się dobrze prezentować. Świetnym pomysłem będzie umieszczenie na nim sloganu lub liczby zadowolonych klientów. Z pewnością przyciągnie to wiele osób i zbuduje swego rodzaju poczucie zaufania. Skoro tak wiele osób jest zadowolonych z danych usług czy produktów, zapewne ma to solidną podstawę.

4.      DANE KONTAKTOWE

Dane muszą być aktualne, to podstawowy warunek. Warto tu zamieścić adres mailowy, telefon, adres strony online, godziny otwarcia czy linki do pozostałych profili na social mediach.

5.      NAZWA UŻYTKOWNIKA I ADRES URL

Warto zadbać o spersonalizowaną nazwę i adres URL, aby nie były one ciągiem przypadkowych cyfr i liter, a łatwą do zapamiętania nazwą, którą bez problemu można odszukać w przeglądarce.

6.      SZABLONY STRONY

Trzeba tu zwrócić uwagę na to, czy strona dobrze przedstawia, czym się zajmuje marka. Czy ma dostosowane zakładki, które w czytelny sposób pokazują założenia firmy, jakie oferuje usługi lub produkty.

7.      INFORMACJE O FIRMIE NA FACEBOOKU

To bardzo ważna zakładka, która ma informować klienta czym zajmuje się firma, jakie świadczy usługi lub jakie produkty sprzedaje. Powinno się zamieścić tu również informacje z odpowiedzią na pytanie, dlaczego akurat tę firmę warto wybrać – co ją wyróżnia.

8.      PUBLIKOWANE TREŚCI

Wskazane jest wykorzystywanie rozmaitych rodzajów treści. To znaczy powinno się używać kolorowych zdjęć, estetycznych grafik, filmów, live’ów czy relacji. Trzeba pamiętać o spójności w publikowanych treściach. Muszą się one wzajemnie uzupełniać, nie mogą być od siebie oderwane tematycznie. Trzeba również sprawdzać w miarę regularnie czy Facebook nie wprowadził zmian w rozmiarze wyświetlanego zdjęcia/grafiki, aby nie zostały one ucięte.

9.      KONTAKT Z ODBIORCĄ

Jest jedną z najważniejszych rzeczy, o które należy skrupulatnie dbać. Zadowolony klient to podstawa udanego biznesu. Trzeba kontrolować, jak przebiega obsługa klienta, czy jest ona na dobrym poziomie, czy należy coś zmienić. Klient musi czuć się ważny. Wskazane jest stworzenie szablonów, z najczęściej zadawanymi pytaniami, aby automatycznie klient dostawał na nie odpowiedzi, bez zbędnego czekania.

Zalety wykonywania audytu

Audyt pozwala na zauważenie popełnionych błędów czy dostrzec brakujące informacje o firmie. Dzięki temu marka widzi, co nie przynosi oczekiwanych rezultatów, a co cieszy się zainteresowaniem u odbiorców.  

Świeże pomysły wdrożone, dzięki audytowi pozwolą zyskać nowe, większe grono zadowolonych użytkowników. Bardzo często audyt jest również okazją do uporządkowania profilu marki – możliwość odświeżenia zdjęcia profilowego lub zdjęcia w tle, zaktualizowania danych, dodania nowych zakładek czy skorzystania z nowości, które oferuje Facebook.

Potrzebujesz pomocy przy wykonaniu audytu? 

Jesteś zapracowany i brakuje Ci doby na przeprowadzenie czasochłonnego audytu? W takim razie jesteś w doskonałym miejscu. Z chęcią zrobimy audyt Twojej marki za Ciebie! Pod czujnym okiem naszych specjalistów na pewno nic nie zdoła umknąć. Skontaktuj się z nami i bądź spokojny o profesjonalnie przeprowadzony audyt profilu Twojej marki.

Monika Szeląg

Specjalista od mediów społecznościowych z ponad 5 letnim stażem. Prowadzi komunikację marek na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, YouTube a także na TikTok'u. Współpracuje z influencerami i tworzy zaangażowane społeczności wokół marek.