Jeśli prowadzisz własną stronę internetową, wiesz jak ważne jest, aby była ona atrakcyjna dla użytkowników i pozycjonowana w wyszukiwarce. Natomiast, żeby tak się stało strona musi spełniać szereg warunków, dlatego przeprowadzany jest Audyt SEO przedstawiający całościowy obraz stanu witryny. W tym artykule przybliżymy, czym tak naprawdę jest Audyt SEO? Kiedy najlepiej go przeprowadzić a także ile może kosztować przeprowadzenie audytu.
Spis treści:
- Audyt SEO co to jest?
- Kiedy warto przeprowadzić Audyt SEO?
- Jakich narzędzi użyć do wykonania Audytu?
- Jakie informacje powinny znaleźć się w Audycie SEO?
- Ile kosztuje Audyt SEO?
Audyt SEO co to jest?
Audyt seo (Search Engine Optimalization) strony jest kluczowym narzędziem lub procedurą, która pomaga specjalistom SEO zweryfikować, co działa na stronie, a co jeszcze wymaga poprawy. Jest to podstawowy dokument, dzięki któremu rozpoczyna się jakąkolwiek współpracę z agencją, działania pozycjonerskie oraz, na podstawie którego ustalana jest strategia pozycjonowania.
Główny celem audytu SEO jest wykrycie problemów, które mogą pomóc w uzyskaniu lepszych wyników wyszukiwania w Google. Uwzględnia on zarówno elementy techniczne, jak i elementy związane z treścią.
Kiedy warto przeprowadzić Audyt SEO?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, tak naprawdę audyt można przeprowadzić w dowolnym momencie. Istnieją natomiast sytuacje, w których bezwzględnie rekomendujemy przeprowadzenie audytu strony internetowej, należą do nich:
Spadek ruchu na stronie
Jeśli zauważyłeś znaczący spadek ruchu na stronie, jest to dobry moment, aby zastanowić się nad analizą strony internetowej. Być może strona została ukarana przez algorytm wyszukiwarki przez działania nie do końca przemyślane, mogły one mieć związek z udostępnianymi treściami lub linkami prowadzącymi do strony. Analiza seo pozwoli na zweryfikowanie przyczyny.
Duże zmiany na stronie
Na stronie zostały dokonane duże zmiany, została zmieniona struktura strony lub jej wygląd, ponieważ zmieniłeś np. ofertę firmy. Mogła również nastąpić zmiana domeny lub CMS-a.
Zmiana strategii marketingowej, słów kluczowych
Zmiana strategii marketingowej, która została wprowadzona i ma związek ze zmianą strategii słów kluczowych.
Przejście do innej agencji
Audyt przeprowadza się w momencie przejścia z jednej agencji i rozpoczęcia współpracy z nową agencją SEO. W takich sytuacjach zalecamy przeprowadzenie audytu strony internetowej, aby sprawdzić stan pozycjonowanej strony, na jakim jest poziomie i co należy usprawnić. Znając mocne i słabe aspekty możemy zaplanować dalsze działania. Specyfikacja zawarta w dokumencie (audycie) jest podstawą dla pozycjonerów do planowania strategii.
Tworzenie nowej strony internetowej
W momencie tworzenia nowej strony najlepiej skonsultować projekt ze specjalistą SEO, może to uchronić nas przed popełnieniem błędów już na etapie jej tworzenia. Błędy te mogą mieć negatywny wpływ na wyniki strony w przyszłości.
Przeprowadzenie audytu SEO w odpowiednim czasie jest kluczowe dla utrzymania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania i podążaniu za aktualnymi wytycznymi dla webmasterów. Bazując na kompetencjach specjalistów SEO zmiany należy wprowadzać stopniowo tak aby uzyskać długofalowe efekty w pozycjonowaniu strony.
Narzędzia do wykonywania Audytu SEO
Do przeprowadzenia audytu wykorzystuje się różne narzędzia analityczne. Przedstawiamy i opisujemy kilka z nich:
Google Search Console
Jest to bezpłatna usługa od Google, pozwala na monitorowanie i rozwiązywanie problemów z indeksowaniem strony. Można zweryfikować widoczność stron w Google, zidentyfikować problemy z wydajnością strony, przeglądać dane dotyczące klikalności (CTR) jak i sprawdzić, czy strona nie jest poddana karze manualnej.
Ahrefs
Dzięki temu narzędziu jesteśmy w stanie otrzymać wyczerpującą analizę seo strony związaną z linkami przychodzącymi oraz wychodzącymi, a także jakością treści.
Screaming FROG
Narzędzie, które „przeszukuje” strony podobnie jak roboty wyszukiwarek, szybko i skutecznie wykrywa problemy techniczne i błędy, takie jak popsute linki, problemy z duplikacją treści, brak meta danych, czy błędy w pliku robot.txt.
Google Analytics
Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi używanych do audytu SEO. Google Analytics dostarcza cennych informacji na temat ruchu na stronie, zachowania użytkowników czy konwersji.
PageSpeed Insights
Jest to najpopularniejsze narzędzie do sprawdzania szybkości ładowania strony, przedstawia szczegółowo jakie konkretnie aspekty należy poprawić na stronie, aby podwyższyć jej parametry. Wystarczy podać adres URL i zostaną wyświetlone parametry zarówno dla wersji mobilnej, jak i przeznaczonej na komputery.
Senuto
Narzędzie służące głównie do sprawdzania i analizy widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Narzędzie to pozwala nam monitorować frazy kluczowe, analizować treści oraz optymalizować je pod kątem seo.
Jakie informacje powinny znaleźć się w audycie?
Analiza strony internetowej i przedstawienie informacji w audycie powinno być wnikliwe i przedstawiać najważniejsze informacje.
Pierwsze z nich związane są z danymi technicznymi takimi jak poprawność indeksowania strony, responsywność i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, które jest bardzo ważne z tego względu, że większość osób korzysta z telefonu komórkowego do przeglądania informacji, dlatego prawidłowe wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych jest kluczowe. Kolejną rzeczą jest poprawna struktura URL, certyfikaty SSL czy poprawność plików tobot.txt i sitemap.
Kolejne informacje jakie powinny znaleźć się w audycie dotyczą analizy treści znajdującej się na stronie, jej struktury (H1-H6) zarówno pod względem długości, jak i duplikacji. Trzeba również zwrócić uwagę na prawidłowa meta tagi lub dodać je w miejscu ich braku. Pamiętajmy również o odpowiednio zoptymalizowanej treści pod słowa kluczowe, ważnych dla naszego biznesu.
Co jeszcze zawiera analiza seo strony? Przede wszystkim analizę konkurencji. Zrozumienie, jak Twoja strona radzi sobie z konkurencją pod względem SEO, może dostarczyć bardzo cennych informacji.
Kolejnym elementem audytu jest sekcja z rekomendacjami. Po stwierdzeniu problemów i obszarów do poprawy, audyt strony www powinien zawierać informacje jakie działania należy wykonać, aby uzyskać lepszą wydajność SEO strony i zwiększyć wyniki wyszukiwania organicznego.
Co obejmuje proces pozycjonowania stron internetowych? – Zobacz krok po kroku.
Ile kosztuje audyt seo?
Na cenę audytu SEO ma wpływ wiele czynników, uzależnione jest to między innymi od rozmiaru i wielkości strony. Im większa i bardziej złożona strona, tym więcej czasu i pracy wymaga podczas przeprowadzania audytu. Audyty stron e-commerce z tysiącami produktów zwykle będą kosztować więcej niż te mniejsze, ponieważ wymagają więcej analizowania.
W zależności od przeprowadzanego audytu cena może również zależeć od „głębokości audytu”. Podstawowy audyt zawiera kluczowe elementy, niekiedy potrzebna jest bardzo wnikliwa analiza strony, aby dotrzeć do problemu, z którym zmaga się dana domena.
Na koszt audytu seo wpływa również reputacja i doświadczenie firmy SEO. Firmy z długoletnim doświadczeniem i z dobrą reputacją często pobierają wyższe opłaty za swoje usługi. Pamiętaj jednak, że wyższa cena nie zawsze równa się jakości, warto więc sprawdzić oferty i recenzje przed podjęciem decyzji lub bezpośrednio skontaktować się z agencją i poprosić o wycenę.
Na podstawie tych kryteriów koszt audytu SEO może różnić się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Ważne jest, aby zrozumieć co jest zawarte w cenie i jakie aspekty strony poddawane są sprawdzeniu, tak abyśmy mieli pewność, że przedstawiony dokument nie będzie zawierał tylko i wyłącznie ogólnych informacji. Warto zainwestować w dobry audyt SEO, ponieważ prawidłowo działająca strona może uzyskać znacznie lepsze wyniki w dłuższym okresie czasu.