Jak zrobić zgodny z prawem, a przy tym ciekawy konkurs na Facebooku?

Konkurs na Facebooku to ciekawy sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, a także na zbudowanie świadomości marki. Obecnie można zauważyć, że konkursy stały się bardzo popularne i korzysta z nich wiele firm. Jednak nie wszyscy pamiętają, o tym, że konkursy na portalu, którym jest Facebook, mają swój regulamin i zasady, których trzeba przestrzegać. 

Zatem, o czym należy pamiętać, tworząc konkurs na Facebooku – nie łamiąc zasad tego portalu, a jednocześnie zachęcając odbiorców do interakcji? 

Konkurs na Facebooku – jak zachęcić do wzięcia w nim udziału?

Konkursy od wielu lat są jedną z najskuteczniejszych metod dotarcia do użytkowników i zainteresowania ofertą firmy. Coraz częściej odbywają się one za pośrednictwem mediów społecznościowych, takich jak m.in. Facebook. Firmy decydują się na organizowanie konkursów, aby docenić swoich odbiorców, zaangażować w działalność marki czy zachęcić do zapoznania się z ofertą.

Scrollując tablicę na Facebooku, wiele razy można natknąć się na posty konkursowe, w których do wygrania są wspaniałe nagrody. Jedyne, co trzeba zrobić, to “polubić, oznaczyć i udostępnić”. Wydaje się proste, ale czy na pewno regulamin Facebooka pozwala na taką formę zabawy? Niestety firmy tworząc tak proste konkursy, nie są świadome ryzyka, jakie niesie ze sobą nieodpowiednia organizacja tego typu gier.

Zatem jeśli chcesz wykorzystać Facebooka do promocji swojej marki, zdobycia i zaangażowania potencjalnych klientów, to musisz tworzyć posty konkursowe, które będą ciekawe oraz zgodne z regulaminem. Konkurs może przybrać różną formę, a wszystko zależy przede wszystkim od wyobraźni organizatorów.

Jakie powinien wyglądać konkurs na Facebooku?

  • Jeśli chcesz, aby konkurs na profilu Twojej firmy osiągnął sukces, musi być przede wszystkim zrozumiały dla odbiorców.
  • Konkurs jest formą rozrywki, dlatego zadanie konkursowe musi być łatwe i przyjemne do wykonania, a przy tym kreatywne, aby zaangażować odbiorców do działania.
  • Konkurs powinien być dostosowany do grupy docelowej Twojej firmy.

Konkurs na Facebooku zgodny z prawem

Na samym początku tworzenia konkursu na Facebooku warto zastanowić się, w jakim konkretnie celu go organizujemy. Tak, jak wspominaliśmy, celem może być zwiększenie zasięgu oddziaływania marki, zachęcenie odbiorców do interakcji, ale również może to być poprawa wyników sprzedażowych czy poznanie oczekiwań i preferencji klientów.

Dodatkowo konkurs musi jasno określać regulamin, zwycięzców oraz nagrody.

Regulamin konkursu

Pierwszym krokiem podczas tworzenia konkursu jest zapoznanie się z regulaminem portalu. Regulamin to najważniejszy element każdego konkursu na Facebooku, który bardzo często jest pomijany przez organizatorów. Jak wskazuje Facebook – tworzenie regulaminu konkursu jest obowiązkowe! To właśnie w nim zawarte są wszystkie najważniejsze informacje dotyczące organizowanego przez Twoją firmę konkursu. W takim razie, co dokładnie powinien on zawierać?

  1. Informację, kto jest organizatorem konkursu,
  2. klauzulę, że konkurs nie jest organizowany, ani sponsorowany przez Facebooka,
  3. warunki uczestnictwa,
  4. dokładny przebieg zabawy,
  5. sposób poinformowania uczestników o wynikach,
  6. opis nagrody,
  7. wzmiankę, że udział w konkursie jest automatyczną akceptacją regulaminu.

Zwycięzcy

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest sposób wyłaniania zwycięzców zabawy. Przede wszystkim wygrany nie może być wyłoniony poprzez losowanie. W takim przypadku konkurs na Facebooku będzie podlegał ustawie o grach hazardowych.

W wielu przypadkach konkursy, które można dostrzec na Facebooku, przybierają formę loterii, co jest niezgodne z regulaminem portalu. Wyłonienie zwycięzców za pośrednictwem losowania jest możliwe, tylko w przypadku, gdy organizator konkursu uzyska zezwolenie od Izby Administracji Skarbowej. Niedostosowanie się do zasad może skutkować nałożeniem kary grzywny zarówno na organizatora, jak i uczestników.

Nagrody 

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość wygranych jest zwolniona z podatków, w przypadku, gdy wartość nagrody nie przekracza 760 złotych lub organizowany konkurs jest o tematyce sportowej, artystycznej, dziennikarskiej, kulturalnej lub naukowej. Jeśli warunki te nie są spełnione, to nagroda jest traktowana jako przychód z innych źródeł i należy zapłacić podatek w wysokości 10% od wygranej.

Ciekawy konkurs może przynieść wiele korzyści firmie. Dlatego, aby móc w pełni wykorzystać zalety tego rozwiązania, należy pamiętać o zasadach, które panują na tym portalu społecznościowym.

Monika Szeląg

Specjalista od mediów społecznościowych z ponad 5 letnim stażem. Prowadzi komunikację marek na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, YouTube a także na TikTok'u. Współpracuje z influencerami i tworzy zaangażowane społeczności wokół marek.