Jak zdobywać nowych fanów na Facebooku płatną reklamą i organicznie?

Firmowe profile w social media prowadzone w odpowiedni sposób, okazują się istną kopalnią złota. Wiedza o zainteresowaniach i pragnieniach tak dużej ilości użytkowników pozwala przygotować skuteczne reklamy na Facebooku (lub na innych portalach). Aby reklama przyniosła zamierzony skutek (konwersję), powinna być odpowiedzią na aktualne potrzeby klienta – a gdzie, jak nie w social mediach ludzie tak szczegółowo prezentują siebie (a więc swoje pasje czy preferencje)? Reklama na Facebooku ma więc trzech głównych „sprzymierzeńców” – to ogromny zasięg (prawie 2,5 mln użytkowników), możliwość segmentacji potencjalnych klientów oraz polubienia, które podpowiadają pozostałym, co jest wartościowe, a co nie. Jak zdobyć lajki na fanpage, które są niczym drogowskaz do tego, co jest warte uwagi (a następnie zakupu i lojalności)?

Reklama facebook

Kampania reklamowa, podobnie jak każde podejmowane działanie, powinna mieć określony cel. Może to być zwiększenie rozpoznawalności marki, zwiększenie ruchu na stronie, ożywienie sprzedaży internetowej lub tytułowe zdobywanie nowych fanów.

Ile celów, tyle sposobów na ich osiągnięcie. Reklama na Facebooku może mieć formę filmu (np. promocyjnego), tekstu opatrzonego pojedynczym zdjęciem lub zbioru fotografii oferowanych produktów (np. umiejscowionych np. w pokazie slajdów lub „karuzeli”). Wejście w link do strony internetowej/sklepu zawarty w reklamie, wyświetlenie filmu, zapoznanie się z ofertą, lub po prostu pojawienie się w świadomości użytkownika – to tzw. konwersje, czyli pożądane działania podejmowane przez potencjalnych klientów.

Kluczem do trafienia w gusta i zainteresowania odbiorców, jest segmentacja, czyli podział użytkowników na grupy według określonych cech. Wśród najważniejszych „parametrów” można wyróżnić:

  • Płeć

  • Wiek

  • Narodowość/miejsce zamieszkania

  • Zainteresowania

  • Używane urządzenie (mobilne/stacjonarne)

Chcąc sprzedawać dany produkt/usługę, należy zastanowić się, do kogo przede wszystkim kierowana jest oferta. W dobie wszechobecnej, zalewającej całą przestrzeń publiczną reklamy, przekaz „do każdego” nie trafi do nikogo. Treść skierowana do konkretnej grupy jest po pierwsze skuteczniejsza, a po drugie – daje odbiorcom wrażenie wielkości („ważność MOICH potrzeb”).

Przykładowo, producent trymerów powinien kierować przekaz do mężczyzn w wieku powyżej 20 lat. W przypadku firmy o dużym (np. krajowym/międzynarodowym) zasięgu lub sieci sklepów, lokalizacja jest bez znaczenia. Przedsiębiorca lokalny powinien natomiast skupić się na klientach z okolicy. Dodatkowym atutem „klienta idealnego” powinno być np. zainteresowanie pielęgnacją zarostu lub wyszukiwanie podobnych treści (np. kosmetyki do brody). Co do rodzaju urządzenia, w tym przypadku jest on bez znaczenia.

Wybranie odpowiedniej grupy docelowej pozwala stworzyć precyzyjny i skuteczny przekaz, który z większym prawdopodobieństwem zdobędzie uznanie jej przedstawicieli.

Kiedy cel i odbiorcy są już ustaleni, przychodzi czas na część właściwą, czyli tworzenie reklamy na Facebooku Na skuteczny przekaz składają się angażujące treści (a więc oryginalne i opatrzone ładnym obrazkiem) oraz wezwanie do działania (CTA – call to action). Przekaz musi zawierać jasną informację, co odróżnia (oczywiście w pozytywnym sensie!) dany produkt od tego, który proponuje konkurencja. Oryginalność pozwala wynurzyć się z wszechobecnego morza reklam – a to, co na powierzchni, zyskuje uznanie klientów.

To jeden z najbardziej skutecznych, lecz płatnych sposobów na zdobywanie fanów na Facebooku. A co można zrobić bez płacenia?

Lajki na funpage

Jeśli obrana strategia reklamowa zdobędzie uznanie użytkowników, lajki to tylko kwestia czasu. Stworzenie wartościowej kampanii wymaga oryginalności i umiejętności „odgadywania” potrzeb użytkowników.

Dużym uznaniem cieszy się ostatnio real time marketing, czyli zawarcie w reklamie nawiązania do aktualnych wydarzeń. To, co naprawdę dzieje się wokół ludzi, siłą rzeczy angażuje ich bardziej, niż nawet najbardziej błyskotliwa, ale zmyślona treść.

Lajki na fanpage to duży atut – ludzie najczęściej wybierają miejsca/rzeczy/usługi, które wcześniej polecili (polubili) inni, niekoniecznie znajomi. Silny instynkt stadny zakorzeniony w człowieku bez wątpienia sprzyja producentom najpopularniejszych marek. Jak więc zdobyć lajki, by zapewnić pomyślność także swojej firmie? Przede wszystkim w sposób uczciwy. Kupowane polubienia czy fałszywe konta wykorzystywane np. do oczerniania konkurencji to tylko niektóre z „nieczystych” praktyk spotykanych na facebookowych, firmowych profilach. Inteligentne algorytmy są jednak coraz bardziej wyczulone na takie działania i degradują takie konta w rankingach. Nieuczciwe działanie prędzej czy później przyniesie więc więcej szkody niż pożytku. Profile firmowe, które są autentyczne oraz pełne wartościowych i angażujących treści cieszą się dużo większym uznaniem.

Na sukces na Facebooku składa się więc przede wszystkim praca i kreatywność.

emedialni