Początek listopada jest idealnym momentem, aby zacząć przygotowania do zbliżającego się Black Friday. Zakupowe święto przywędrowało do nas ze Stanów Zjednoczonych. W tym roku wypada 29 listopada. Miliony klientów wyczekuje na ten dzień, ponieważ chce nieco zaszaleć, robiąc zakupy w promocyjnych cenach. Dla właścicieli sklepów internetowych to doskonała okazja na zwiększenie sprzedaży, ale jednocześnie ogromne wyzwanie logistyczne. Jak przygotować się na ten zakupowy szał, by maksymalnie wykorzystać potencjał wyprzedaży? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby Black Friday stał się sukcesem dla Twojego e-commerce.
Ustal swoje cele
Zanim przygotujesz ofertę i rozpoczniesz działania promocyjne na Black Friday, ustal cele, które chcesz zrealizować. Zależy Ci na zwiększeniu liczby zamówień, wyższej wartości koszyka zakupowego, czy może na zdobyciu nowych klientów? Wyznaczenie konkretnych KPI, takich jak liczba transakcji czy wzrost ruchu na stronie, pomoże w monitorowaniu efektywności kampanii.
Wiedząc, co chcesz osiągnąć, łatwiej będzie przełożyć plan na konkretne działania. Dlatego ważne jest to, aby każda osoba tworząca kampanie znała poszczególne cele. Spisanie wytycznych i ich regularne monitorowanie zwiększy szansę na sukces. Dzięki temu łatwiej będzie też przygotować wstępny harmonogram działań promocyjnych, określający, które kanały marketingowe będą najbardziej skuteczne.
Zoptymalizuj podstrony z najważniejszymi produktami
Odpowiednio wcześnie zadbaj o to, aby najważniejsze podstrony Twojego sklepu internetowego były zoptymalizowane pod kątem SEO. Duże marki, takie jak Media Expert czy Media Markt przygotowują się na Black Friday miesiąc lub dwa miesiące przed tym dniem. Skąd o tym wiemy? Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce hasło “Black Friday 2024”. Wśród pierwszych wyników znajdują się gotowe podstrony wspomnianych sklepów. Z czasem zostaną one zaktualizowane o konkretne oferty promocyjne. Oto podstrona Media Markt z odliczaniem do tegorocznego Black Friday:
Podstrona Media Markt Black Friday
Dzięki wyświetlaniu się wysoko w wynikach wyszukiwania Google już teraz zwiększysz szansę na dotarcie do tych osób, które w Black Friday będą szukać ciekawych ofert.
Pomocne mogą okazać się artykuły sponsorowane z odnośnikiem do Twojej strony publikowane na zewnętrznych portalach (np. na temat wyprzedaży w Black Friday – wiele osób co roku szuka informacji o promocjach nawet kilka tygodni wcześniej).
Przygotuj promocyjną ofertę
Opracowanie atrakcyjnej i dobrze przemyślanej oferty promocyjnej to podstawa sukcesu w okresie Black Friday. Precyzyjnie określ warunki promocji, tak aby były łatwe do zrozumienia przez klientów. Jeśli uwzględniasz kody rabatowe, to powinny być proste, np. “FRIDAY25” lub “BLACK25”. Wtedy klienci mogą je łatwo zapamiętać i wykorzystać. Dodatkowo, w czasie ostatniego piątku miesiąca podkreśl zmianę ceny poszczególnych produktów. Pamiętaj przy tym o obowiązujących przepisach. Musisz przedstawić najniższą cenę w ciągu ostatnich 30 dni przed obniżką.
Zadbaj także o odpowiednią ekspozycję produktów promocyjnych – najlepiej tych, które mają największe zniżki (sprawdź ich opisy i zaktualizuj!) Przydadzą się specjalne bannery lub nowe zakładki z najciekawszymi propozycjami na Black Friday. Dodając promocje na bestsellery lub tworząc limitowane oferty wyprzedażowe, sprawisz, że klienci będą bardziej skłonni do zakupów.
Przykład banneru:
Banner z okazji Black Friday sklepu Media Expert
Planując ofertę, pamiętaj o zapewnieniu odpowiedniej ilości towaru w magazynie, by uniknąć braków w asortymencie!
Zadbaj o stan techniczny strony
W szczytowym momencie Black Friday Twoja strona może przyciągać znacznie więcej odwiedzających niż zwykle. Aby uniknąć problemów z działaniem serwisu, przetestuj wszystkie ścieżki użytkownika – od wyszukiwania produktów, przez dodawanie ich do koszyka, aż po finalizację zakupu. Użyj narzędzi, takich jak Google PageSpeed Insights, aby sprawdzić szybkość ładowania strony i zoptymalizuj ją na urządzenia mobilne. Monitorowanie działania serwerów pomoże uniknąć spowolnień czy awarii.
Zaplanuj logistykę
Obsługa zamówień w okresie Black Friday to duże wyzwanie, dlatego warto wcześniej zadbać o logistykę. Nawet jeśli posiadasz odpowiednią ilość produktów w magazynie, to musisz pamiętać o zapewnieniu szybkiego transportu. Zoptymalizuj politykę wysyłki na czas promocji – oferowanie darmowej dostawy czy opcji ekspresowych dostaw może zwiększyć liczbę zamówień. Zadbaj też o komfortowe i szybkie eliminowanie problemów użytkownika poprzez chatboty, sekcje FAQ lub infolinie.
Przykład chatbota:
Chatbot na stronie Media Markt
Przygotuj materiały reklamowe
Przygotuj wszystkie zdjęcia, filmy, banery z call to action i grafiki, a następnie dostosuj je do różnych platform, takich jak social media czy Google Ads. Dobrym pomysłem będzie też zaprojektowanie interaktywnych elementów na stronę internetową sklepu, takich jak odliczanie do końca promocji, aby dodatkowo zwiększyć zaangażowanie klientów. Na takie rozwiązanie zdecydował się sklep RTV EURO AGD:
Banner z odliczaniem do Black Friday sklepu RTV Euro AGD
Zaplanuj działania na mediach społecznościowych w harmonogramie publikacji, tworząc treści postów na Instagrama, Facebooka i inne platformy, które prowadzisz. Przygotuj też informacje mailingowe dla subskrybentów Twojego newslettera. Wiadomość e-mail może zawierać informację o wysokości promocji z linkowaniem do poszczególnych ofert, tak jak zostało to zrobione tutaj:
Newsletter sklepu Medicine, źródło: Medicine
Zadbaj o analitykę
Upewnij się, że narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics, są poprawnie skonfigurowane i śledzą wszystkie istotne dane, w tym konwersje z różnych źródeł (np. Meta, TikTok, Google Ads). Regularnie sprawdzaj, czy wszystkie kody śledzenia i piksele działają prawidłowo, aby móc szybko reagować na wszelkie nieprawidłowości. Zadbaj także o aktualizację baz klientów w kampaniach remarketingowych. To pozwoli na lepsze targetowanie ofert do osób, które już wcześniej odwiedziły Twój sklep.
W przypadku dodawania płatnych kampanii Facebook Ads i Google Ads przeprowadź testy A/B, aby sprawdzić ich skuteczność i zmaksymalizować konwersję poprzez wyeliminowanie potencjalnych błędów. W celu uniknięcia nagłych i jednocześnie chwilowych zmian w stawkach za kampanie Google Ads (to może źle wpłynąć na efekty w kolejnych miesiącach), najlepiej skorzystać z tzw. “Korekty sezonowej” – zwłaszcza gdy zmiana konwersji ma być duża.
Jak widać, jest trochę rzeczy do zrobienia. Dlatego przygotowania do Black Friday najlepiej zacząć co najmniej kilka tygodni wcześniej. Samo stworzenie oferty promocyjnej nie wystarczy. Trzeba zadbać o inne elementy, takie jak SEO czy stan techniczny strony, aby dotrzeć odpowiednio wcześnie do klientów i zagwarantować im komfortowe warunki do składania zamówień.