Fanpage firmowy na Facebooku to jeden z wielu kanałów komunikacji ze stałymi lub potencjalnymi klientami. Pozwala nie tylko na atrakcyjną prezentację przedsiębiorstwa oraz jego oferty, ale także na zdobywanie uwagi i „zagnieżdżanie się” w świadomości nowych użytkowników. Fanpage na Facebooku jest świetnym narzędziem, które umożliwia ujednolicanie tożsamości, czyli tego, jak kreowany jest obraz firmy, z wizerunkiem, czyli tym, jak jest ona postrzegana. Dobrze wypracowana marka powinna sprawiać wrażenie „ludzkiej”, wychodzącej naprzeciw potrzebom – tym zgłaszanym i tym, które udaje się „odgadnąć” za pomocą obserwacji zachowań klientów. Jak zatem powinien wyglądać profesjonalny fanpage na Facebooku?
Autoprezentacja
Socjal media służą przede wszystkim wyrażaniu siebie. Tak samo działa to w przypadku firmy, z tym, że tę tworzy określony zespół, a nie, jak w profilach indywidualnych, jedna osoba. Przedsiębiorstwo promujące się na Facebooku powinno przedstawić się w taki sposób, by nie było wątpliwości co do autentyczności konta. W tym celu warto złożyć wniosek o oznaczenie potwierdzające weryfikację (znak przy nazwie). Aby podanie zostało przyjęte, konto musi być:
- Autentyczne – faktycznie reprezentujące daną firmę
- Oryginalne – występujące tylko w jednym egzemplarzu
- Znaczące – często wyszukiwane przez użytkowników
- Kompletne – zawierające przynajmniej jeden post i wymagane informacje. Jakie?
Profesjonalny fanpage na Facebooku powinien zawierać jednoznaczną nazwę (np. Lidl Polska, Google, Chevrolet). Warto pamiętać, że tytuł powinien zawierać co najmniej 5 znaków – liter, cyfr lub kropek. Niedopuszczalne są natomiast znaki specjalne. Na zdjęciu profilowym powinno widnieć oryginalne logo, które ułatwi użytkownikom identyfikację marki. Darmowe zdjęcia stockowe w tak ważnym miejscu z pewnością nie spotkają się z uznaniem użytkowników. W wymaganiach znajduje się jeszcze kompletna sekcja „informacje”, czyli skrótowy opis firmy (branża, zasięg, siedziba, odnośnik do strony internetowej, kontakt, liczba obserwujących itp.).
Dodatkowym elementem wpływającym na wygląd profesjonalnego fanpage’a jest zdjęcie w tle Facebook (przynajmniej 400 x 150 px lub 20-90-sekundowy filmik o wymiarach minimum 1250 x 312 px). W tym miejscu najczęściej znajduje się coś charakterystycznego dla firmy (np. fotografia Gangu Fajniaków dla Biedronki, animacja prezentująca smaki chipsów dla Pringlesów itd.). Darmowe zdjęcia stockowe i tutaj nie zaprezentują się zbyt dobrze – od twórców profesjonalnego fanpage’a oczekuje się bowiem więcej.
Wprowadzenie tych wszystkich informacji w sposób prawidłowy można uznać za mały sukces – poprawna autoprezentacja jest bowiem kluczem do zrobienia pierwszego dobrego wrażenia.
Dodatkowe funkcje Facebooka
Profesjonalny fanpage na Facebooku zdecydowanie różni się od indywidualnego. Zwykle jest obserwowany przez większą ilość osób i zawiera dodatkowe elementy. Jakie?
Jednym z nich jest przycisk umożliwiający użytkownikom podjęcie pewnych czynności, które są miłe dla obu stron. Dla klienta, ponieważ usprawnia pewne procesy i umożliwia zaoszczędzenie czasu i dla producenta, ponieważ dzięki temu zwiększa się współczynnik konwersji (działań pożądanych). Wśród najpopularniejszych przycisków CTA wyróżnia się:
- „kup teraz” – przydatne dla firm prowadzących sprzedaż online. Może np. przekierowywać do sklepu internetowego.
- „skontaktuj się z nami” – przydatne dla firm z sektora usług. Może np. przekierować do formularza kontaktowego umożliwiającego złożenie zamówienia.
- „zarezerwuj teraz” – wyświetla kalendarz, który umożliwia zaplanowanie spotkania. Może przydać się np. w salonie fryzjerskim.
- „rejestracja” – umożliwia zapisanie się np. do newslettera lub na imprezę. Znacząco ułatwia ewidencjonowanie gości.
Inne, mniej popularne klawisze CTA to „zagraj w grę” lub „użyj aplikacji” – przydają się przede wszystkim wydawcom lub producentom gier i aplikacji.
Kolejnym elementem, który można znaleźć na firmowym fanpage’u, a na indywidualnym już niekoniecznie, jest reklama na facebooku. Jest to płatna opcja umożliwiająca m.in.:
- zwiększenie zasięgu
- ruchu na stronie
- rozpoznawalności marki
- sprzedaży produktów
Reklamy na facebooku różnią się w zależności od obranego celu marketingowego oraz grupy docelowej, czyli odbiorców, do których przede wszystkim kierowany jest przekaz. W prezentowaniu treści odpowiednim osobom pomagają algorytmy Facebooka, które dokonują segmentacji użytkowników m.in. na podstawie polubionych/często obserwowanych postów. Zadaniem specjalisty prowadzącego kampanię reklamową na Facebooku jest przygotowanie wartościowej, trafiającej do wybranej grupy treści. Ta najczęściej składa się z tekstu w przystępnym dla odbiorców języku oraz podsumowującej go fotografii lub animacji. Przekaz powinien być spójny i oryginalny – tak, aby pasował do przyjętej przez firmę strategii marketingowej oraz zdobył uwagę odbiorców w dobie wszędobylskiej reklamy.