Chcesz, aby Twoje treści pojawiały się wysoko w wynikach wyszukiwania? Jeśli masz dużo kreatywności i lekkie pióro, to przy odrobinie praktyki jest to jak najbardziej możliwe! Fundamentem SEO copywritingu jest pozycjonowanie poprzez słowa kluczowe. Jednak wplecenie do tekstu popularnych fraz nie wystarczy. Artykuł musi być wartościowy. Najlepiej, jeśli odpowiada na wszystkie pytania odbiorcy. To, że piszesz pod SEO nie oznacza, że treść może mieć gorszą jakość. Wręcz przeciwnie! Nie chcesz przecież dotrzeć do algorytmów, lecz do człowieka. Algorytmy mogą jedynie w tym pomóc. Od czego należy więc zacząć pracę nad artykułem? Dowiedz się, jak dobierać słowa kluczowe, budować struktury tekstów i unikać najczęstszych błędów SEO!
Na początku liczy się oczywiście pomysł. Bez tego ani rusz. Ale nawet najciekawszy temat na artykuł nie przyciągnie wielu czytelników, jeśli na etapie pisania treści nie wykorzystasz fraz dopasowanych do intencji użytkownika. Na tym polega SEO copywriting…
Jakie są zasady pisania tekstów pod SEO?
Słowa kluczowe! One w pisaniu tekstów pod SEO są najważniejsze. Odpowiednio dobrane sprawią, że artykuł ma dużą szansę znaleźć się w czołówce rankingu wyszukiwarki.
Ile słów kluczowych powinno znaleźć się w Twoim tekście? Na myśl wysuwa się popularna w branży odpowiedź – to zależy! Od czego? Przede wszystkim od długości tekstu. Gdy fraz jest mało, nie zostanie on odpowiednio zaindeksowany – Google może nie wychwycić słów kluczowych. Jeśli będzie ich za dużo, treść nie będzie przystępna i prosta do czytania. Odbiorca może mieć wrażenie, że została stworzona przez program AI, który zamiast tekstu odpowiadającego na potrzeby odbiorcy, stworzył karykaturalnie wyglądający, bezwartościowy artykuł. To nie zostanie odebrane pozytywnie.
Ważne jest też, aby frazy były naturalnie wkomponowane w tekst. Nie „lej wody” tylko po to, by je wstawić. W końcu nie piszesz dla robotów, tylko ludzi. Najlepiej, gdy umieścisz słowa kluczowe w tytule, leadzie, nagłówkach i od czasu do czasu w tekście głównym. Dobrze, gdy poza główną frazą, wykorzystasz też kilka dodatkowych słów kluczowych i frazy long tail (frazy długiego ogona), które pozwalają rozbudować główną frazę.
Zastanawiasz się, czy słowa kluczowe można odmieniać? Aktualnie algorytmy Google wykrywają zarówno nieodmienione, jak i odmienione frazy.
W przygotowaniu listy odpowiednich słów kluczowych do treści pomaga analiza konkurencji. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku tworzenia treści na firmową stronę internetową. Warto jednak sprawdzić działania konkurencji także przy tworzeniu artykułów. Dlaczego? Po pierwsze to źródło dodatkowej wiedzy – może dowiesz się czegoś nowego lub zauważysz zupełnie inny punkt spojrzenia na dane zagadnienie albo wychwycisz najważniejsze słowa kluczowe i ustalisz, jak długi powinien być Twój tekst. Poza tym, zobaczysz o czym piszą firmy, z którymi rywalizujesz, i co ważniejsze, o czym nie piszą. Znajdź słabe strony w ich treściach i postaraj się, żeby Twój artykuł był lepszy. Wykorzystaj najciekawsze pomysły i wzbogać je o to, czego brakuje w innych tekstach. Dodaj coś ciekawego, przydatnego dla użytkownika. „Lanie wody” o nieistotnych kwestiach lepiej sobie odpuść.
Jak wyszukiwać słowa kluczowe do swojej treści?
Aby umieścić odpowiednie słowa kluczowe w swoim tekście, trzeba je najpierw znaleźć. Nie działaj „na wyczucie”. Nawet wtedy, gdy domyślasz się, co użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarkę, poszukując danego tematu, musisz opierać się na profesjonalnych analizach. Skąd je wziąć? Tutaj pierwszy raz przydadzą się SEO copywriting. Jest ich wiele – większość z nich to programy płatne, ale warto w nie zainwestować. specjalistycznym programom zrobisz dobry research i zaczniesz pisać teksty, które będą na siebie zarabiać. Najlepsze narzędzia, z których warto skorzystać to:
Surfer SEO
To jeden z najczęściej wybieranych programów przez specjalistów SEO. Posiada bardzo rozbudowane funkcje i możliwość ich indywidualnej konfiguracji w zależności od potrzeb (np. tylko analiza struktury nagłówków). Dzięki Surfer SEO możesz analizować poszczególne strony internetowe i umieszczone na nich teksty pod kątem słów kluczowych, a także sprawdzać treści Twojej konkurencji – program wskaże Ci, jakie są ich mocne i słabe strony. Korzystając z wtyczki Keyword Surfer, będziesz widzieć sugestie dotyczące słów na bieżąco podczas pisania w wirtualnym edytorze tekstu. Możesz też wygenerować listę popularnych fraz dla danego tematu. Słowa kluczowe w Surfer SEO będą wtedy podzielone na podobne pod względem semantycznym grupy z wymienioną liczbą woluminów. Narzędzie dostępne jest w różnych pakietach.
Senuto
Innym programem o podobnych funkcjach jest Senuto. Zaletą tego narzędzia jest to, że można z niego korzystać w języku polskim. Pozwala optymalizować strony i wyszukiwać słowa kluczowe i ich pozycje na podstawie fraz wyszukiwanych przez użytkowników oraz haseł znajdujących się w treściach konkurencji. Senuto wskazuje, które słowa są bardziej istotne. Robi to na podstawie analizy liczby wyszukiwań poszczególnych fraz (wynik ten można sprawdzić).
W Senuto możesz skorzystać również z Content Plannera (planowanie treści, tematów artykułów) i Writera w którym napiszesz zaplanowane treści napiszemy, korzystając z funkcjonalności wspierających SEO copywriting (analiza ilości użytych fraz kluczowych, wskazówki dotyczące długości tekstu, rozbudowywanie akapitów i tworzenie propozycji nagłówków dzięki AI).
Ahrefs
Dużą popularnością cieszy się też Ahrefs. Daje możliwość szukania słów kluczowych, choć to nie jedyne możliwości. Dzięki funkcji Content Explorer, możesz wyszukiwać angażujące tematy i dobierać do nich frazy na podstawie analizy tekstów konkurencji. Ahrefs pokazuje przy tym potencjalny ruch na stronie, który może wygenerować dane słowo kluczowe. Program daje możliwość monitorowania dotychczasowych działań SEO. Poza tym, narzędzie świetnie sprawdza się w przypadku budowania linków. Bada dostępne opcje i przedstawia sugestie z nowymi stronami do linkowania. Poprzez Ahrefs możesz analizować skuteczność linków wewnętrznych i zewnętrznych.
Semstorm
To kolejny polski program do optymalizacji treści pod kątem SEO. Jeśli porównamy dostępne funkcje, to Semstrom jest dość podobny do Senuto – monitoruje pozycje w wyszukiwarkach, przeprowadza audyty, wspiera pisanie tekstów i przedstawia sugestie słów kluczowych. Ma jednak nieco inne menu i układ poszczególnych modułów. Poniżesz możesz zobaczyć, jak wygląda oferowana przez to narzędzie wyszukiwarka fraz.
Darmowych programów do SEO Copywrtingu jest mniej. Zwłaszcza, jeśli mówimy o tych wyszukujących frazy kluczowe. Zwykle oferują one bardziej „okrojone” funkcjonalności. Możesz wypróbować kilka i ocenić ich przydatność. Oto najpopularniejsze z nich:
Planer słów kluczowych w Google Ads
Jest to darmowe narzędzie do wyszukiwania fraz, pod warunkiem, że prowadzisz chociaż jedną kampanię reklamową Google Ads. I choć celem tego narzędzia jest tworzenie list słów kluczowych przeznaczanych właśnie do kampanii reklamowych, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać je do tworzenia artykułów czy tekstów na stronę. W związku z tym, że narzędzie nie jest sprofilowane pod tym kątem, może być jednak mało wygodne w użytkowaniu.
Google Search Console w Ahrefs
Co prawda program Ahrefs darmowy nie jest, ale dzięki Google Search Console możesz korzystać z części jego funkcji. Aby tak było, musisz podpiąć swoją stronę do wspomnianego narzędzia i ją zweryfikować.
Ubersuggest
Podstawowe funkcje wyszukiwania fraz pod SEO daje Ubersuggest. Mając darmowe konto, masz dostęp do 3 wyszukiwań dziennie. Nie jest to wiele, ale do stworzenia planu jednego artykułu powinno wystarczyć.
Google Trends
Narzędziem, które warto wykorzystać jest Google Trends. To darmowy sposób na sprawdzenie popularności poszczególnych fraz. Co ciekawe, za pośrednictwem tego narzędzia zobaczysz też hasła, które zyskują na popularności w ostatnich 4h, 24h, 48h lub 7 dniach. Może to być pomocne przy poszukiwaniu tematu, który jest aktualnie na czasie.
Answer the public
To kolejne narzędzie, które w darmowej wersji umożliwia trzy wyszukiwania fraz kluczowych. Zaletą Answer the public jest to, że przygotowuje czytelne infografiki przedstawiające analizy fraz. Wyglądają one tak:
Unikalność tekstu – jak ją zapewnić?
Zapewnienie unikalności tekstu jest ważne zarówno pod kątem SEO, jak i wartości merytorycznej dostarczanej użytkownikom. Niskiej jakości content będzie źle postrzegany nie tylko przez odbiorcę (szybko stracisz w jego oczach), ale też algorytm Google.
W kontekście unikalności tekstu, należy wspomnieć o terminie, takim jak „duplicate content”. To określenie na powielone treści w internecie – takie, które pojawiają się w kilku miejscach jednocześnie. Co istotne, duplicate content wcale nie dotyczy tylko bezprawnie wykorzystanych tekstów cudzego autorstwa. Algorytm Google jako duplikat uzna Twoją autorską treść, jeśli opublikujesz ją na kilku stronach lub kilku podstronach w obrębie danej strony. Zauważy bowiem, że treść jest już w internetowej bazie, dlatego uzna ją za kopię. Jest to coś, czego musisz unikać. W przeciwnym razie Twój artykuł będzie gorzej pozycjonowany w wyszukiwarce, nawet jeśli jest wartościowy.
Co zrobić, aby tekst był unikalny? Przede wszystkim nie powielaj treści, które ktoś napisał. Jeśli chcesz odnieść się do jakiegoś źródła, dodaj cytat z linkowaniem, a najlepiej sparafrazuj czyjeś słowa, o ile jest to możliwe. Pewnie teraz przypominasz sobie jeden z poprzednich akapitów i myślisz sobie: „Chwila, przecież mam wykorzystywać pomysły innych i je udoskonalać.” Zgadza się. Inspiruj się nimi, ale ich nie powielaj.
Zatem, jakie są zasady pisania tekstów pod SEO, aby treść była unikalna? Korzystaj z informacji znajdujących się na wielu stronach, a nie tylko kilku najpopularniejszych. Zanim zaczniesz pisać, zgłęb dany temat. Im lepiej go rozumiesz, tym łatwiej będzie Ci pisać własnymi słowami, unikając kopiowania istniejących treści. Zamiast tworzyć tekst w sposób standardowy, spróbuj podejść do tematu z innej perspektywy. Możesz użyć metafor, analogii, a także case studies czy techniki storytellingu. W ten sposób się wyróżnisz! Nawet jeśli musisz przekazać podobne informacje, zmień strukturę tekstu, stosuj różne akapity, nagłówki, a także inny styl pisania (formalny, swobodny).
Dobry tekst, czyli jaki?
SEO copywritng to nie tylko pisanie pod konkretne frazy, aby „nakarmić” algorytmy. Dobry tekst przyciąga uwagę czytelnika, dostarcza mu wartościowych informacji. Pisanie takich tekstów to sztuka, która łączy kreatywność z technicznymi aspektami pozycjonowania w wyszukiwarkach. Zadbaj zatem o odpowiednią strukturę i atrakcyjny język, aby tekst był przyjemny do czytania. Na co w szczególności musisz zwrócić uwagę, aby Twój artykuł był dobry?
Ciekawy pomysł na temat
Każdy tekst zaczyna się od pomysłu, ale nie każdy pomysł jest równie dobry. Ciekawy temat to taki, który nie tylko odpowiada na pytania czytelników, ale także przyciąga ich uwagę czymś nowym lub zaskakującym. Tematy typu „Znaczenie marketingu w rozwoju firmy” mogą być zbyt ogólne i nieprzyciągające. Brakuje im konkretów i praktycznego zastosowania. Dlatego warto poświęcić czas na research, aby znaleźć coś ciekawego.
Chwytliwy tytuł
Tytuł jest pierwszym elementem, który przyciąga uwagę czytelnika, dlatego musi być chwytliwy i intrygujący. Zróbmy więc mały test. Co myślisz o tym tytule?
„Nowoczesny marketing – wzbudzanie zainteresowania klientów”
Jest trochę nudny, prawda? Nie ma w sobie siły, która zachęca do kliknięcia. Ten sam tytuł można jednak zapisać nieco inaczej, np.:
„5 nieoczywistych sposobów na wzbudzenia zainteresowania Twoich klientów”
Taki tytuł jest bardziej intrygujący. Wykorzystanie liczby i bezpośredniego zwrotu do czytelnika to jeden ze kilku skutecznych sposobów konstruowania nagłówków.
Intrygujący wstęp
Wiele osób zaciekawionych tytułem, czyta lead i decyduje, czy poświęci czas na zapoznanie się z całością. Dobry wstęp może zawierać zaskakującą statystykę, anegdotę lub opis problemu z sygnalizacją, że jego rozwiązanie znajduje się w dalszej części. Korzystaj też z pytań – przynoszą niezłe efekty.
Przykład pytania:
„Czy wiesz, że średni czas spędzany na nieproduktywnych zadaniach to aż 2 godziny dziennie?
Używanie strony czynnej
Stosowanie strony czynnej w tekstach sprawia, że są one bardziej dynamiczne i zrozumiałe. Zamiast pisać „Produkt został zaprojektowany przez naszą firmę”, lepiej napisz „Nasza firma zaprojektowała ten produkt”. Takie zdanie będzie mniej formalne, tym samym bardziej przyjazne dla użytkownika.
Przejrzystość tekstu
Tekst powinien być łatwy do przyswojenia, co oznacza, że musi być logicznie ułożony, z podziałem na akapity, nagłówki i listy punktowane. Wyobraź sobie, że masz przed sobą kilkustronicową ścianę tekstu do przeczytania? Nie, nie i jeszcze raz nie!
Konkrety zamiast „lania wody”
Dobry tekst skupia się na konkretach i dostarcza czytelnikowi wartościowych informacji. Zamiast ogólnikowych stwierdzeń, podawaj konkretne przykłady, dane, statystyki. Gdy skończysz pisać, przeczytaj swój tekst i usuń wszystko to, co zbędne.
Podsumowanie najistotniejszych informacji
Na końcu zbierz najważniejsze informacje i przedstaw je w zwięzłej formie. Podsumowanie powinno być krótkie, ale treściwe. Ma przypominać użytkownikowi o tym, o czym dowiedział się w trakcie czytania. Pamiętaj jednak, aby nie kopiować wcześniejszych fragmentów.
Wzbogacenie tekstu o wartościowe materiały
Aby poszerzyć niektóre informacje, dodaj do artykułu autorskie infografiki, zdjęcia, animacje, wykresy, tabele czy filmy. To istotne elementy SEO copywritingu – poprzez grafiki i treści multimedialne też możesz się pozycjonować, dodając tekst alternatywny.
Nowoczesne podejście do SEO copywritingu – łącz kreatywność z technologią
Jako twórca contentu musisz posiadać kreatywność, lekkie pióro i wiedzę o SEO Copywritingu oraz zasadach języka polskiego. W wielu kwestiach mogą wyręczyć Cię jednak nowoczesne programy AI. Poza wspomnianymi wcześniej narzędziami do wyszukiwania słów kluczowych, możesz korzystać z platform analizujących unikalność tekstu. Przykładem takiego programu jest m.in. Copyscape.com. Wsparciem będzie też aplikacja Jasnospis, która przeanalizuje Twój tekst pod kątem zastosowania zbyt skomplikowanych konstrukcji zdań. Jeśli chcesz sprawdzić poprawność językową i interpunkcyjną, pomóc może natomiast narzędzie LanguageTool.
Podsumowanie
Tworzenie dobrych tekstów pod SEO to zarówno umiejętność wplatania odpowiednich fraz kluczowych, jak i pisania w sposób interesujący dla odbiorcy. Aby Twoje treści pojawiały się wysoko w rankingach wyszukiwania, musisz zadbać o:
- właściwe dobranie fraz,
- ciekawy temat,
- chwytliwy tytuł,
- intrygujący wstęp,
- przejrzystość oraz unikalność tekstu.
Korzystanie z nowoczesnych narzędzi wspomagających SEO copywriting pozwala na lepszą optymalizację treści. Nie obawiaj się ich wykorzystywania, ale traktuj je jako pomoc, a nie całkowite zastępstwo żywego człowieka. W trakcie pisania treści zawsze stawiaj na wartość merytoryczną – dbanie o SEO bez wartościowych tekstów nie ma sensu.