Jak działa algorytm Facebooka i jak z nim wygrać?

Facebook numerem 1 w Polsce z tytułem „Ulubiona platforma społecznościowa”. Według raportu przygotowanego przez firmę Hootsuite to właśnie ten serwis społecznościowy ma najwięcej użytkowników w Polsce – łącznie 17,65 mln użytkowników!

Facebook będąc najpopularniejszym serwisem społecznościowym, stał się narzędziem marketingowym, z którego korzysta wiele firm. Jednak, aby medium to przynosiło zamierzone rezultaty, należy dowiedzieć się trochę na temat tego, jak działa algorytm Facebooka, by móc w pełni wykorzystać jego możliwości.

Jak działa algorytm Facebooka?

Algorytm Facebooka wybiera treści i kolejność, w której wyświetlają się one użytkownikom tego serwisu. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „Jak działa algorytm Facebooka”, ponieważ platforma ta nieustannie się zmienia. Jednak z pewnością można zrozumieć pewne mechanizmy, które wpływają na funkcjonowanie algorytmu.

Algorytm Facebooka bierze pod uwagę elementy, takie jak:

  1. rodzaj publikowanych treści – posty, które najbardziej angażują użytkowników, mogą to być filmy wideo, zdjęcia, infografika czy linki,
  2. czas dodania treści – nowsze posty wyświetlane są jako pierwsze, dlatego ważne jest, kiedy post został udostępniony,
  3. interakcje – wpływ na to ma przede wszystkim to, kim jest twórca treści oraz czy użytkownicy wchodzą w interakcję pomiędzy sobą. Im więcej interakcji, tym częściej treść pojawia się na kanale,
  4. zaangażowanie – komentarze, reakcje, udostępnienia mają duży wpływ na wyższą pozycję w rankingu. 

Lepsze zrozumienie algorytmu Facebooka pozwoli Ci stworzyć skuteczną strategię marketingową.

Jak działać, aby algorytm Facebooka promował nasze treści?

Na Facebooku każdego dnia pojawia się masa nowych treści, dlatego publikowanie postów, które polubi algorytm jest sporym wyzwaniem. Co w takim razie robić, aby to właśnie nasze treści promował algorytm Facebooka?

  • Wchodź w interakcję

Odpowiadaj na komentarze pełnymi zdaniami, udzielaj zrozumiałych odpowiedzi na nurtujące pytania użytkowników. Staraj się prowadzić swobodną i naturalną rozmowę z odbiorcą – dzięki temu poczuje on się ważny i doceniony, a Ty pokażesz, że zależy Ci długofalowej relacji z nim, a nie tylko na zwiększeniu sprzedaży. 

  • Zapomnij o clicbaitach

Zadaniem clickbaitów jest wywołanie określonych emocji u odbiorcy – algorytm Facebooka celowo zmniejsza zasięgi takich postów.

  • Publikuj posty wtedy, gdy użytkownicy są najbardziej aktywni

Publikacja treści w momencie, gdy z Facebooka korzysta najwięcej użytkowników, zwiększa szanse, że zauważą on Twój post, przeczytają go, zostawią reakcję i podzielą się nim z innymi odbiorcami.

  • Najważniejsze informacje publikuj na samej górze posta

Działając w ten sposób sprawisz, że użytkowników zainteresuje się opublikowaną treścią i z chęcią przeczyta ją do końca, co pozytywnie wpłynie na działanie algorytmu.

  • Dowiedź się, co tak naprawdę lubi Twój odbiorca

Prowadząc profil na Facebooku bardzo ważne jest, aby dostosować treść do Twojej grupy docelowej. Dlatego cały czas musisz analizować, jakie treści najbardziej interesują Twoich odbiorców. Dzięki temu algorytm Facebooka Twoje posty będzie umieszczał na wysokiej pozycji w rankingu.

  • Zachęcaj użytkowników do zostawienia reakcji

W przypadku Facebooka reakcję mają większe znaczenie niż zwykłe polubienia. Polubienie jest tylko informacją dla twórcy, że odbiorcy podoba się opublikowana treść, natomiast reakcja pozwala na dokładniejsze wyrażenie emocji dla posta.

Dla algorytmu Facebooka najważniejsze jest zaangażowanie użytkowników. Dlatego, jeśli chcesz się z nim zaprzyjaźnić, to musisz publikować wartościowe treści dostosowane do Twojej grupy docelowej. Dzięki odpowiednim wpisom jesteś w stanie lepiej zrozumieć algorytm Facebooka oraz dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów.

Monika Szeląg

Specjalista od mediów społecznościowych z ponad 5 letnim stażem. Prowadzi komunikację marek na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, YouTube a także na TikTok'u. Współpracuje z influencerami i tworzy zaangażowane społeczności wokół marek.