Newsletter - co to jest i jak go przygotować?

Co to jest newsletter i jak go przygotować? 

Aktualnie wiele firm skupia się na promocji w Google i mediach społecznościowych, poniekąd odsuwając mailing marketing na dalszy tor. Newsletter jest jednak wciąż jednym z najskuteczniejszych narzędzi komunikacji marketingowej, umożliwiającym bezpośredni kontakt z odbiorcami i budowanie trwałych relacji. Dlatego nie należy zapominać o tej formie promowania. Poprzez newsletter marka może regularnie przekazywać wartościowe informacje do swoich klientów i przedstawiać aktualne oferty promocyjne. Czym dokładnie jest newsletter? Jakie korzyści niesie? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak stworzyć newsletter, aby był atrakcyjny i skuteczny!

Newsletter – co to znaczy? 

Termin „newsletter” można przetłumaczyć jako marketingowy biuletyn informacyjny. To rodzaj publikacji wysyłanej regularnie do subskrybentów za pośrednictwem poczty elektronicznej. Dawniej podobne treści były wysyłane w sposób tradycyjny – pod konkretny adres zamieszkania. W erze cyfrowej zmieniła się więc nieco forma tego rodzaju treści. 

Głównym celem newslettera jest informowanie odbiorców o najnowszych wydarzeniach, produktach, usługach czy promocjach związanych z daną firmą, organizacją lub branżą. Newslettery pozwalają na precyzyjne docieranie do określonych grup odbiorców (przede wszystkim do dotychczasowych klientów), co zwiększa skuteczność komunikacji i buduje lojalność subskrybentów. 

Jakie korzyści dla firmy daje newsletter? 

Firma, która regularnie tworzy i wysyła newslettery przede wszystkim buduje bliską wieź z klientem. Subskrybent może wówczas poczuć, że marka cały czas o nim pamięta i dba o jego potrzeby. To zwiększa zaufanie i lojalność. Newslettery dają jednak o wiele więcej korzyści, np: 

  • generują dodatkowy ruch: dzięki odnośnikom do firmowej strony internetowej możesz zanotować wzrost liczby „kliknięć” w ciągu dnia, 
  • zwiększają sprzedaż: większy ruch na stronie może przełożyć się na wzrost sprzedaży Twoich produktów lub usług, 
  • umożliwiają dokonanie segmentacji rynku: dzięki możliwości segmentacji bazy subskrybentów, możesz dostarczać spersonalizowane treści, które lepiej odpowiadają na potrzeby i zainteresowania różnych grup odbiorców, 
  • dają dostęp do wielu danych o klientach: narzędzia do wysyłki newsletterów często oferują zaawansowane funkcje analityczne, pozwalające na śledzenie zachowań użytkowników i analizowanie wskaźników otwarć, kliknięć czy konwersji. To umożliwi Ci ciągłe doskonalenie strategii komunikacyjnych, 
  • pomagają w zbieraniu opinii i informacji zwrotnych: poprzez ankiety i formularze zamieszczane w newsletterach, możesz zbierać cenne opinie od swoich klientów, 
  • są przestrzenią do promowania najciekawszych ofert: możesz przesyłać personalizowane promocje do stałych klientów. 

Czy newsletter jest darmowy? 

Koszty prowadzenia newslettera zależą od narzędzia, które wysyła treści do subskrybentów. Niektóre platformy mailingowe są darmowe, ale dotyczy to zwykle jedynie niewielkich baz danych. Przy większej liczbie subskrybentów może być wymagane wykupienie płatnej wersji konta. Nie jest to jednak duży wydatek. W przypadku najpopularniejszych narzędzi, takich jak Getanewsletter, Mailchimp, Mailerlite jest to około 40 zł miesięcznie. 

Z punktu widzenia klientów zapisanie się do firmowego newslettera jest darmowe, wystarczy jedynie podać swoje dane – użytkownik musi wyrazić na to zgodę, nie możesz wykorzystać prywatnych informacji bez jego zgody. 

Jakie elementy powinien mieć dobry newsletter? 

Dobry newsletter powinien posiadać kilka elementów, takich jak: nagłówek, preheader, logo firmy, informacja wprowadzająca, tekst główny, multimedia, call-to-action wraz z linkowaniem do strony internetowej, stopka oraz dwa przyciski (do udostępniania treści w social mediach oraz do rezygnacji z newslettera). Każdy segment pełni ważną funkcję, dlatego zadbaj o każdy szczegół. 

Nagłówek 

To pierwsza rzecz, którą widzi odbiorca, dlatego powinien być ciekawy, zachęcający do kliknięcia. Rozważ spersonalizowanie nagłówka poprzez użycie imion subskrybentów. 

Preheader 

Jest to treść, która w skrzynce pocztowej pokazuje się bezpośrednio po nagłówku. Powinna określać to, co dokładnie znajduje się w newsletterze. 

Logo firmy 

Zamieszczenie znaku kojarzonego z marką sprawia, że odbiorca od razu wie, kto jest nadawcą komunikatu. Dzięki logo jednocześnie utrwalany jest wizerunek Twojej firmy. 

Informacja wprowadzająca 

Zazwyczaj jedno, dwa zdania, które przedstawiają główny temat. Pamiętaj, że odbiorcy zwykle lubią wiedzieć, co znajdą dalszej części newslettera, dlatego to ważny element. 

Tekst główny 

To miejsce na właściwą treść komunikatu. W zależności od tematyki newslettera może to być informacja o promocji, nowym artykule blogowym czy ciekawych eventach. 

Multimedia 

Nikt nie lubi treści składających się z dużej ilości tekstu, dlatego newsletter należy wzbogacić o ciekawe grafiki, które zwrócą uwagę odbiorcy. 

Call-to-action wraz z linkowaniem do strony internetowej 

Wezwanie do działania to podstawa każdego newslettera. Zachęcenie do odwiedzenia strony i skorzystania z promocji może przynieść wiele korzyści marketingowych. Ważne, aby CTA było opatrzone odpowiednim linkiem (subskrybent nie powinien sam wyszukiwać strony). 

Stopka 

W stopce możesz umieścić podstawowe informacje na temat swojej firmy. To przestrzeń na dodanie odnośników do mediów społecznościowych i podanie danych kontaktowych (e-mail, numer telefonu, adres). 

Przyciski do udostępniania treści w social mediach 

Dobrym zabiegiem jest zamieszczenie przycisków, dzięki którym poprzez jedno klikniecie można udostępnić treści na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie. 

Przycisk do rezygnacji z newslettera 

Zgodnie z przepisami newsletter powinien posiadać przycisk, za pomocą którego użytkownik może zrezygnować z dalszej subskrypcji (musi znajdować się w widocznej części, najlepiej na górze). 

Jak stworzyć newsletter dla swojej firmy?

Jeśli chcesz stworzyć atrakcyjny newsletter dla swoich klientów, musisz dokładnie zaplanować swoje działanie. Podstawą jest określenie celu i sprecyzowanie grupy docelowej. Dzięki temu możesz dostosować styl komunikacji i wybrać tematykę, która najbardziej interesuje odbiorców. 

Kolejny krok to zebranie bazy subskrybentów. Warto informować o newsletterze na swojej stronie i w mediach społecznościowych. Dobrym zabiegiem może okazać się zaoferowanie specjalnej oferty tylko dla czytelników newslettera – to powinno zachęcić klientów do zapisania się. Pamiętaj o tym, że o zwiększanie bazy subskrybentów należy dbać cały czas – nie tylko na początku. 

Zadbaj też jakość przesyłanych treści – powinny być wartościowe i estetyczne. Zalecane jest przygotowanie stałego szablonu dopasowanego do systemu identyfikacji wizualnej. W ten sposób budujesz spójność. 

Kolejny czynnik, o którym należy pamiętać jest regularność publikacji. Określ jej częstotliwość – np. raz na dwa tygodnie, raz na miesiąc itp. Na początku przygotuj sobie treści „na zapas”, aby mieć pewność zachowania ciągłości. Zawsze planuj tematykę newslettera odpowiednio wcześnie, aby mieć czas na jego przygotowanie.  

Zwróć uwagę na to, czy newsletter Twojej firmy dobrze prezentuje się na różnych typach urządzeń – niektórzy użytkownicy sprawdzają skrzynkę na komputerach, a inni na urządzeniach mobilnych. 

Jeśli nie masz pomysłu na treść, obserwuj działania bezpośredniej konkurencji. Dzięki temu możesz przygotować jeszcze lepszą ofertę dla swoich klientów. 

O czym można informować w newsletterze? 

W newsletterze możesz informować o różnorodnych treściach. Ważne, aby były interesujące z punktu widzenia odbiorcy. Staraj się postawić na miejscu swojego klienta i określ, co może go zaciekawić. Oto kilka przykładów: 

  • Nowości produktowe: informacje o wprowadzeniu nowych produktów lub usług – ich funkcjach, korzyściach itp. 
  • Promocje i oferty specjalne: ekskluzywne rabaty, promocje, wyprzedaże czy kody rabatowe dostępne tylko dla subskrybentów. 
  • Aktualności firmowe: nowe partnerstwa, sukcesy, nagrody. 
  • Edukacyjne treści: porady, artykuły, tutoriale, infografiki i e-booki, które pomagają odbiorcom odpowiednio wykorzystywać Twoje produkty lub usługi, wywiady z ekspertami, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. 
  • Nadchodzące wydarzenia: informacje o zbliżających się webinarach, konferencjach, szkoleniach, spotkaniach czy innych eventach organizowanych przez firmę. 
  • Blogowe wpisy i artykuły: linki do najnowszych wpisów na firmowym blogu. 
  • Przewodniki zakupowe: rekomendacje produktów lub usług, porównania, listy najlepszych wyborów, które mogą ułatwić decyzje zakupowe. 
  • Ankiety i badania opinii: prośby o udział w ankietach lub badaniach, które pomagają firmie zbierać cenne opinie i informacje zwrotne od klientów. 
  • Zaproszenia: do udziału w konkursach, akcjach charytatywnych, kampaniach społecznych czy innych inicjatywach budujących więź z marką. 
  • Trendy branżowe: informacje o najnowszych trendach w branży. 

Skuteczność newslettera – jak ją sprawdzić? 

kuteczność newslettera weryfikuje się poprzez narzędzia – dane analityczne można sprawdzić w większości platform mailingowych. Kluczowe jest zwrócenie uwagi na wskaźniki, takie jak:  

  • Open Rate (wskaźnik otwarć),  
  • Click-Through Rate (wskaźnik kliknięć),  
  • Conversion Rate (wskaźnik konwersji),  
  • Unsubscribe Rate (wskaźnik rezygnacji z subskrypcji),  
  • Spam Complaint Rate (współczynnik oznaczeń jako spam), 
  • Engagement (współczynnik zaangażowania). 

Newsletter może być skuteczną formą dotarcia do dotychczasowych klientów, czyli osób zainteresowanych konkretnym tematem. Pozwala zatrzymać użytkowników na dłuższy czas. Aby przygotować angażujące newslettery warto współpracować z profesjonalistami – grafikiem, doświadczonym copywriterem i specjalistą IT, który zajmie się wdrożeniem odpowiedniego narzędzia. Wtedy możesz poprosić o regularne analizy skuteczności prowadzonych działań.

Michał Nieroda

Copywriter z kilkuletnim doświadczeniem i ogromną pasją do słowa pisanego. Zajmuje się tworzeniem artykułów blogowych, tekstów reklamowych i innych treści marketingowych