Buzz marketing – czyli jak szeptać, aby było o nas głośno

Do przedstawienia problemu posłużę się przykładem kanału na portalu internetowym YouTube oraz jego promocji mającej na celu zachęcenie odbiorców do wzięcia udziału w wydarzeniu Sit-down & Stand-up komicy na skwerze Millenium Hall Rzeszów. 

Co rozumieć poprzez buzz marketing?

Marketing szeptany, marketing plotki, marketing opinii to pojęcia, przez które można rozumieć jako zwiększenie zainteresowania daną marką lub wydarzeniem. Jest ono wywołane w sposób naturalny i nienachalny wobec odbiorcy, ponieważ to właśnie on ma przekazywać informację dalej i budować dyskusję z innymi co sprawi, że plotka będzie docierała cały czas do nowych osób.

Najważniejszą zaletą marketingu szeptanego jest wysoki poziom wiarygodności ze względu na to, iż informacji nie przekazuje firma, lecz zwykła osoba, której nikt nie podejrzewa o prowadzenie działań reklamowych.

Włączyłem YouTube, ale co dalej?

Przede wszystkim musimy utworzyć kanał z filmami dotyczącymi tematu, o którym chcemy, aby ludzie dyskutowali i informowali inne osoby. W tym przypadku było to wydarzenie stand-up promowane przez agencję „Konkretnie”, więc wszystkie informacje w opisie kanału, filmów oraz grafiki dotyczyły tego tematu (daty występów/strona z możliwością zakupu biletów). Starajmy się też, by wszystko było przejrzyste tak, aby, osoby wchodzące w nasze filmy, nie musiały długo szukać interesujących ich informacji.

Marketing szeptany na youtube

Podczas montowania filmów warto umieścić w nich infografiki, ułatwi to przedstawienie wielu wiadomości w schludny i łatwy sposób. Ograniczymy w ten sposób wysiłki, jakie będą musieli poczynić odbiorcy, aby przyswoić informacje. Możemy w tym celu wykorzystać programy takie jak Adobe Premiere oraz Adobe After Effects.

Należy też pamiętać o stworzeniu odpowiednich playlist oraz umieszczeniu lokalizacji wydarzenia podczas dodawania filmu. Pozwoli nam to trafić do większej ilości internautów zainteresowanych tego typu imprezami oraz ludzi mieszkających
w niedalekiej odległości od miejsca, gdzie występy będą się odbywały.

marketing szeptany na youtube

Jak zacząć plotkować na YouTube?

Na początku powinniśmy zająć się stworzeniem konta w serwisie, które posłuży, nam do komentowania, lajkowania oraz wywoływania dyskusji pod filmami. Następnie skupmy się na odpowiednim doborze filmów, pod którymi przeprowadzimy marketing szeptany.

marketing szeptany na youtube

Wydarzenie podane jako przykład dotyczy konkretnych komików oraz ich występów, więc największy efekt przyniesie nam wybranie ich własnych skeczy umieszczonych na serwisie YouTube. Jednak nie komentujmy wszystkiego, skupmy się na tych, które są najpopularniejsze, gdyż zobaczy je największa ilość osób oraz tych, które zostały niedawno dodane, aby osoby śledzące danego artystę na bieżąco mogły śledzić nasze komentarze.

marketing szeptany na youtube

Po wytypowaniu filmów, pod którymi umieścimy komentarz, możemy przystąpić do działania. Treść naszego komentarza powinna być naturalna i w żaden sposób nieprzypominająca nachalnej reklamy, gdyż zostanie potraktowana jako zwykły spam i usunięta z sekcji komentarzy przez YouTube. Musimy skupić uwagę odbiorcy, aby przeczytał naszą opinię, skomentował i przekazał informację dalej, przez co nasz marketing szeptany powiedzie się i będziemy trafiać do coraz większej ilości osób.

W skład naszego zespołu buzz marketingu wchodzą osoby, które od wielu lat posiadają konta w serwisie YouTube i przez cały ten czas aktywnie się na nim udzielają. Liczba osób oraz ich dobór jest dla nas bardzo ważny i stanowi wewnętrzny know-how naszego teamu Emedialni.

W omawianym przypadku, gdzie zajmowałem się występem komików, w treści komentarza umieszczałem plotkę o zbliżającym się występie w Rzeszowie oraz pozostawiałem link do wcześniej dodanych filmów, na których konkretny artysta osobiście zapraszał oglądających do wzięcia udziału w jego występie.

marketing szeptany na youtube

Dobrze przeprowadzony marketing komentarzy i opinii, będzie łatwy do zauważenia przez oglądających, gdyż znajdziemy go na wysokiej pozycji wśród reszty komentarzy ze względu na wyróżniającą go ilość lajków. W celu zbudowania wiarygodności opinii możemy również pozostawić odpowiedź do naszego komentarza z innego profilu.

marketing szeptany na youtube

Nasz komentarz może też zostać zauważony przez twórcę filmu, co wyróżni go na tle pozostałych i sprawi, że inni potraktują go jako rzetelną informację. Plotka będzie z sukcesem przekazywana coraz dalej.

marketing szeptany na youtube

Marketing opinii to niesamowita siła, przez którą jesteśmy w stanie wpłynąć na kreowanie wizerunku o dowolnej rzeczy czy wydarzeniu. Media społecznościowe takie jak YouTube, Facebook lub Instagram to idealne miejsca do przeprowadzenia tego typu działań, ze względu na ich popularność i szybkość szerzenia się informacji.

Jeśli chcesz znaleźć się na językach internautów, skontaktuj się z nami już teraz. Team Emedialni zaprasza!

emedialni