Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn

Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn

Zastanawiałeś się kiedyś, jak LinkedIn może pomóc Ci w rozwoju kariery zawodowej? Ta platforma społecznościowa, różni się od innych popularnych serwisów, takich jak Facebook, Tik Tok czy Instagram. Zamiast treści prywatnych i rozrywkowych, na LinkedInie użytkownicy publikują głównie materiały dotyczące życia zawodowego, rozwoju i kariery. Posiadanie wartościowej sieci kontaktów na LinkedInie może być więc kluczowym elementem dla rozwoju Twojej kariery. Dzięki niej możesz łatwiej znaleźć nowe oferty pracy, zdobyć cenne informacje branżowe oraz zyskać wsparcie i rekomendacje od innych specjalistów. Budowanie takiej sieci wymaga jednak strategii i zaangażowania.

Z tego artykułu dowiesz się

  • jak skutecznie budować swoją sieć kontaktów na LinkedIn,
  • jak mądrze zapraszać do swojej sieci kontaktów,
  • jak określić kluczowe osoby dla Twojej sieci kontaktów na LinkedIn.

Jak skutecznie budować sieć kontaktów na LinkedIn?

Chcesz skutecznie budować swoją sieć kontaktów na LinkedIn?  Pamiętaj o posiadaniu kompletnego i profesjonalnego profilu. To Twoja wizytówka, która przyciąga potencjalnych współpracowników, pracodawców i partnerów biznesowych. Na jakie elementy powinieneś zwrócić uwagę? Przede wszystkim:

  • Zdjęcie profilowe: Wybierz profesjonalne zdjęcie, które przedstawia Cię w pozytywnym świetle. Unikaj zdjęć mało formalnych.
  • Nagłówek: Krótki, ale treściwy opis Twojej aktualnej roli zawodowej lub specjalizacji. 
  • Podsumowanie: To miejsce, gdzie możesz przedstawić swoje doświadczenie, osiągnięcia i cele zawodowe. Dzięki temu nowe kontakty, które będą odwiedzać Twój profil, od razu dowiedzą się kim jesteś i czym się zajmujesz. Oto przykład, jak wygląda profesjonalnie przygotowany opis w tej sekcji: 

Źródło: https://www.linkedin.com/in/adriangamon/

  • Doświadczenie zawodowe: Uzupełnij tę sekcję, opisując swoje poprzednie stanowiska związane z branżą, obowiązki i osiągnięcia. 
  • Umiejętności: Dodaj umiejętności, które są istotne dla Twojej branży.

Jak określić  kluczowe osoby dla Twojej sieci kontaktów na LinkedIn?

Networking, czyli budowanie sieci kontaktów, polega na nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z różnymi osobami. Takie kontakty mogą przynieść korzyści zarówno Tobie, jak i osobom, z którymi się łączysz. Pamiętaj, że Twoja grupa docelowa to osoby, które bezpośrednio wpływają na rozwój Twojej kariery lub biznesu. Mogą to być potencjalni klienci, partnerzy biznesowi oraz przyszli pracownicy. Aby skutecznie zidentyfikować i znaleźć takie osoby, możesz wykorzystać kilka sprawdzonych metod: 

  • Jedną z nich są zaawansowane filtry wyszukiwania, które pozwalają na precyzyjne filtrowanie wyników według lokalizacji, firmy, stanowiska czy branży. Jak możesz to zrobić? Po zalogowaniu na LinkedIn, w pasku wyszukiwania u góry strony wprowadź słowo kluczowe związane z Twoją branżą. Dzięki temu masz szansę dotrzeć do czołowych ekspertów. Możesz także przeglądać kategorie wyszukiwania, takie jak treści, firmy, grupy, wydarzenia i usługi.
  • Poprzez odwiedzanie stron firmowych związanych z Twoją branżą również masz szansę znaleźć czołowych specjalistów. Na stronach firm możesz zobaczyć listę pracowników, co ułatwi nawiązanie kontaktu z odpowiednimi osobami.
  • Zwracaj również uwagę na osoby, które odwiedzają Twój profil. Jeśli ktoś interesujący z punktu widzenia Twojej grupy docelowej zapoznaje się z zawartością Twojego profilu, możesz rozważyć nawiązanie z nim kontaktu. LinkedIn regularnie sugeruje potencjalne kontakty na podstawie Twojej sieci, doświadczeń i aktywności. Te sugestie mogą być cenne dla rozszerzenia kontaktów.

Regularne publikacje na LinkedIn a budowanie sieci kontaktów

Aby Twoja sieć kontaktów widziała Ciebie, jako kompetentnego twórcę, powinieneś zadbać o regularne publikacje na platformie. Mogą to być treści związane z Twoją branżą: wyzwaniami, sukcesami, podnoszeniem kompetencji. Nie bój się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi użytkownikami. Problematyczną kwestią dla wielu osób może być jednak ilość publikacji. Jak często publikować, aby trafiać do wartościowych osób i dać się zauważyć? Oto odpowiedź z samego źródła:

Ciekawostka!

LinkedIn zaleca aż 20 publikacji miesięcznie, co oznacza, że powinieneś publikować w każdy dzień roboczy. Dzięki temu możesz dotrzeć aż 60% unikatowych odbiorców.

(źródło: https://business.linkedin.com/grow?ref=buffer.com

Ponadto dobrą praktyką jest komentowanie treści innych użytkowników. To pomaga budować relacje i zwiększa Twoją widoczność.

Etapy zapraszania do sieci: jak robić to z głową?

Jeśli chcesz poszerzyć swoją sieć kontaktów na LinkedInie, zastanów się najpierw, jakie cele chcesz osiągnąć poprzez to działanie. Czy zależy Ci na nawiązaniu nowych, wartościowych kontaktów w swojej branży, znalezieniu nowych możliwości współpracy, a może chcesz zyskać dostęp do wiedzy i inspiracji? Określenie celów pomoże Ci lepiej planować swoje działania.

  1. Personalizuj zaproszenia

Jednym z najważniejszych elementów skutecznego zapraszania do sieci na LinkedIn jest wysyłanie spersonalizowanych zaproszeń. Zamiast korzystać z domyślnej wiadomości, poświęć chwilę na napisanie krótkiej, ale osobistej informacji. Jak możesz to zrobić? 

  • Przedstaw się: Napisz kilka słów o sobie – kim jesteś i czym się zajmujesz.
  • Wytłumacz, dlaczego zapraszasz: Wyjaśnij, dlaczego chcesz dodać daną osobę do swojej sieci. Może to być wspólne zainteresowanie branżą, chęć nawiązania współpracy itd.
  • Bądź konkretny: Podaj konkretne powody, dla których warto się połączyć, np. „Interesują mnie Twoje doświadczenia w prowadzeniu projektów IT”.
  1. Śledź interakcje

Po nawiązaniu kontaktu warto podtrzymywać konwersację i budować relację. Samo dodanie do sieci to dopiero początek. Oto, jak skutecznie utrzymywać kontakt:

  • Follow-up: Po zaakceptowaniu zaproszenia, napisz krótką wiadomość z podziękowaniem i zaproponuj dalszą rozmowę. Możesz zapytać o aktualne projekty, nad którymi dana osoba pracuje lub podzielić się własnymi.
  • Regularne interakcje: Komentuj i lajkuj posty osób w swojej sieci. Angażuj się w dyskusje.
  1. Unikaj błędów

Kiedy chcesz rozwijać swoją sieć kontaktów poprzez wysyłanie zaproszeń innym specjalistom, musisz pamiętać, by nie popełnić błędów. Oto najczęstsze z nich:

  • Automatyczne zaproszenia: Wysyłanie domyślnej wiadomości sprawia wrażenie, że nie zależy Ci na autentycznej relacji. Zawsze staraj się napisać coś od siebie.
  • Zbyt szybkie proponowanie współpracy: Unikaj natychmiastowego proponowania współpracy czy sprzedaży swoich usług zaraz po zaakceptowaniu zaproszenia. Najpierw zbuduj relację i zaufanie.
  • Zbyt wiele zaproszeń: Nie wysyłaj masowych zaproszeń w krótkim czasie. LinkedIn może to odebrać jako spam.

Podsumowanie

Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn wymaga strategicznego podejścia oraz realnego zainteresowania innymi użytkownikami. Pamiętaj, że na tej platformie liczy się jakość osób, a nie ich ilość. Przed rozpoczęciem działań jasno ustal swoje cele. Każde zaproszenie w wiadomości stwórz samodzielnie, a nie automatycznie. Dzięki temu stworzysz silną, profesjonalną sieć, która będzie wspierać Twój rozwój zawodowy.

Monika Szeląg

Specjalista od mediów społecznościowych z ponad 5 letnim stażem. Prowadzi komunikację marek na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, YouTube a także na TikTok'u. Współpracuje z influencerami i tworzy zaangażowane społeczności wokół marek.