Integracja Google Ads z Google Analytics 4: Klucz do sukcesu

Integracja Google Ads z Google Analytics 4: Klucz do sukcesu

Przejście z Universal Analytics na GA4 to nie tylko nowe możliwości, ale także nowe wyzwania – wszak w świecie marketingu analityka to tylko jeden z elementów układanki, a sukces bardzo często zależy od odpowiedniego dopasowania jej do pozostałych narzędzi. W tym artykule przejdziemy proces integracji Google Analytics 4 z Google Ads.

Spis treści

Integracja Google Ads i Google Analytics 4

Przed omówieniem samego procesu integracji, warto przyjrzeć się pokrótce obydwu narzędziom, zapoznanie się z nimi pozwoli na pełne zrozumienie korzyści wynikających z ich połączenia.

Czym jest i jak działa Google Ads?

Google Ads to powstała w 2000 roku (pod nazwą Google AdWords) platforma reklamowa, która umożliwia przedsiębiorcom wyświetlanie swoich reklam w internecie. Pozwala firmom w sposób nakierowany na konkretne słowa kluczowe prezentować swoje reklamy użytkownikom, którzy aktywnie poszukują produktów lub usług związanych z ich ofertą.

Każde, pojedyncze wyszukanie frazy kluczowej uruchamia aukcję reklamową – w tym momencie Google, chcąc ustalić kolejność, dla wszystkich reklamodawców  poddaje analizie liczne czynniki, takie jak jakość reklamy, dopasowanie jej do strony docelowej i maksymalną stawkę za kliknięcie (CPC) oferowaną przez nich.

Dzięki temu modelowi reklamowemu przedsiębiorcy mogą dotrzeć do swojej grupy docelowej w odpowiednim czasie i miejscu, a to przekłada się na skuteczną promocję produktów i usług.

Czym jest i jak działa Google Analytics?

Google Analytics to powstałe w 2005 roku narzędzie analityczne, które umożliwia właścicielom stron internetowych i aplikacji mobilnych na analizowanie zachowań użytkowników, którzy z nich korzystają. Dzięki tej szczegółowej analizie można uzyskać cenne dane o tym, skąd użytkownicy wchodzą na stronę, ile czasu na niej spędzają czy też, jakie przeglądają treści.

Cały proces zbierania i przetwarzania danych w witrynie rozpoczyna się od zainstalowania kodu śledzenia w kodzie strony. Jest on ładowany przy każdych odwiedzinach i przy jego pomocy jest rejestrowana aktywność użytkownika.

Dzięki temu przedsiębiorcy są w stanie na bieżąco analizować to, co dzieje się w ich witrynie i nie tylko usprawniać jej działanie eliminując newralgiczne punkty, ale także planować i prowadzić działania marketingowe

Jak przeprowadzić integrację Google Analytics 4 i Google Ads?

Najprostszy sposób przeprowadzenia integracji Google Ads i Google Analytics 4 to zainicjowanie połączenia przez drugie z wymienionych narzędzi.

  1. W tym celu logujemy się do Google Analytics 4 i przechodzimy do zakładki administracja. Następnie w prawej kolumnie (dotyczącej usługi) szukamy opcji Google Ads.

  1. W następnym kroku wyświetlony zostanie panel integracyjny z Google Ads, niektóre konta będą wyświetlać na liście identyfikatory Google Ads tych kont, które zostały już zintegrowane. Jednak w większości przypadków panel wyświetli informację “Nie masz jeszcze połączeń.” Niezależnie od sytuacji należy zainicjować integrację poprzez przycisk “połącz”.

  1. Kolejnym krokiem będzie 3-stopniowa konfiguracja połączenia, pierwszym i najważniejszym jest wybranie odpowiedniego konta Google Ads. Warto przy tym pamiętać, że jeżeli przy logowaniu do Google Analytics 4 użyte zostało konto test@gmail.com, to na liście pojawią się tylko te konta Google Ads, do których również ma dostęp powyższy adres e-mail.

  1. W drugim kroku, w panelu powinny pojawić się opcje dotyczące reklam spersonalizowanych, automatycznego tagowania URL w Google Ads oraz korzystania z funkcji Google Analytics 4 w panelu drugiego z narzędzi – w domyśle wszystkie te ustawienia będą włączone.

  1. W ostatnim kroku system poprosi nas o sprawdzenie ustawień skonfigurowanych wcześniej, jeżeli wszystko się zgadza, wystarczy kliknąć, “prześlij” i integracja jest zakończona.

Praktyczne zastosowania integracji Google Ads i Google Analytics 4

Integracja Google Analytics 4 i Google Ads niesie ze sobą wiele istotnych korzyści i praktycznych zastosowań, które pomagają w lepszym zrozumieniu i optymalizacji prowadzonych działań reklamowych. Do najważniejszych z nich należą:

  • Śledzenie celów konwersji: dzięki integracji, skonfigurowane konwersje, zdarzenia w GA4 mogą zostać zaimportowane do Google Ads, co umożliwia nie tylko analizę skuteczności reklam czy fraz kluczowych pod kątem realizacji określonych celów, ale także na pełne wykorzystanie możliwości algorytmu Google.

  • Segmentacja odbiorców: integracja umożliwia dostęp do zaawansowanych segmentacji odbiorców na podstawie danych z Google Analytics 4. Dzięki temu reklamodawcy mogą tworzyć  w Google Ads bardziej ukierunkowane i szczegółowe grupy odbiorców, a dzięki temu dostarczać im bardziej spersonalizowane treści.

  • Atrybucja i raportowanie: integracja pozwala na pełne wykorzystanie zaawansowanego modelu atrybucji, który wykorzystywany jest przez Google Analytics 4. Oznacza to, że w Google Ads konwersje będą przypisane do odpowiednich reklam w zgodzie z modelem opartym na danych – co pozwala na dokładne określenie wpływu różnych kanałów na realizację konwersji.

  • Remarketing: dzięki integracji reklamodawcy mogą tworzyć i zbierać w Google Analytics 4 listy odbiorców, zależne od ich zachowania w witrynie. Listy te mogą być eksportowane do Google Ads i wykorzystane w kampaniach remarketingowych, celem dostarczenia klientowi jak najbardziej spersonalizowanej treści reklamy.

Integracja Google Analytics 4 i Google Ads stwarza bardzo duże możliwości, zarówno w rozwoju firmy, jak i prowadzonych przez nią działań marketingowych. Pozwala na podejmowanie trafnych decyzji, optymalizację strategii i przede wszystkim osiąganie znacznie lepszych rezultatów.

Maciej Porada
Maciej Porada Od ponad 6 lat specjalizuje się w kampaniach efektywnościowych Google Ads, Criteo, Facebook Ads, Bing, Ceneo, Allegro, Programmatic. Posiada doświadczenie w kampaniach polskich i zagranicznych.
Najnowsze wpisy
Top 5 aplikacji do tworzenia reels’ów – z nimi rozwiniesz swojego Instagrama

Top 5 aplikacji do tworzenia reels’ów – z nimi rozwiniesz ...

29 stycznia, 2025

Chcesz tworzyć reelsy, które przyciągają uwagę? Odpowiednie zmontowanie video, dodawanie muzyki i przygotowanie napisów w edytorach aplikacj...

Co to jest Real-time marketing? Omawiamy przykłady skutecznego zastosowania

Co to jest Real-time marketing? Omawiamy przykłady skutecznego z...

17 grudnia, 2024

Real-time marketing (RTM) pozwala markom reagować na bieżące wydarzenia i aktualne trendy w czasie rzeczywistym. To sposób na budowanie zaan...

10 sposobów na zwiększenie zasięgów na Instagramie!

10 sposobów na zwiększenie zasięgów na Instagramie!

26 listopada, 2024

Instagram to nie tylko miejsce na ładne zdjęcia – to wirtualne pole walki o uwagę odbiorców. Aby wyróżnić się na tle innych i rozwinąć swoje...