Co to jest Real-time marketing? Omawiamy przykłady skutecznego zastosowania
Real-time marketing (RTM) pozwala markom reagować na bieżące wydarzenia i aktualne trendy w czasie rzeczywistym. To sposób na budowanie zaangażowania odbiorców i wzmocnienie swojej obecność w świadomości klientów. Działania RTM wyróżniają się na tle standardowych kampanii marketingowych, dlatego wiele firm stara się postawić na tego typu strategię. Nie zawsze kończy się to sukcesem… Dlaczego? Przedstawiamy, czym jest Real-time marketing i jak skutecznie możesz z niego korzystać! Wskazujemy inspirujące przykłady marek, które umiejętnie wykorzystały RTM do zwiększenia zasięgu i nawiązania kontaktu z odbiorcami.
Czym jest Real-time marketing?
Real-time marketing to nowoczesna forma marketingu, która polega na szybkim reagowaniu na aktualne wydarzenia, trendy lub zaskakujące sytuacje, często tuż po ich wystąpieniu. Dzięki kampanii RTM możesz przyciągnąć uwagę odbiorców, pokazując swoją autentyczność i umiejętność dopasowania się do bieżących tematów.
Celem RTM-u jest nie tylko zwiększenie zaangażowania, ale także wzmocnienie rozpoznawalności marki poprzez zaskoczenie, humor lub błyskotliwy komentarz, który rezonuje z aktualnymi nastrojami społecznymi.
lementy Real-time marketingu?
RTM wymaga nie tylko dobrego wyczucia czasu, ale także odpowiednich narzędzi i strategii. Podstawą jest monitorowanie trendów w mediach społecznościowych, analiza danych z interakcjami użytkowników oraz znajomość potrzeb i zainteresowań grupy docelowej.
Kolejnym elementem jest kreatywność i szybkie podejmowanie decyzji. Moment sprzyjający publikacji skutecznego RTM-u zwykle kończy się bardzo szybko. Najlepiej dodać post nawiązujący do danego wydarzenia w ciągu kilku godzin od jego zakończenia. Po kilku dniach będzie już za późno.
Największy sukces osiąga marka, która zareaguje jako pierwsza. Im więcej naśladowców podążających za trendem, tym mniejsza szansa na wyróżnienie się. Jeśli więc widzisz mnóstwo reakcji na to samo wydarzenie, lepiej odpuść przygotowanie kolejnej. Skup się na analizie otoczenia i znajdź inny, równie ciekawy temat. Być może musisz poczekać na odpowiedni moment.
Do najważniejszych elementów Real-time marketingu zaliczyć należy:
- szybkość,
- kreatywność,
- dopasowanie do trendów,
- spójność z tożsamością marki,
- humor,
- nieustanne monitorowanie wydarzeń.
Jeśli zapewnisz te czynniki, masz sporą szanse, że Twoja treść stanie się viralem.
Korzyści publikowania treści RTM
Współcześni użytkownicy nie lubią długo czekać na informacje, wszystko chcą mieć tu i teraz. Podczas śledzenia jakiegoś wydarzenia w telewizorze czy na laptopie, przeglądają telefon, poszukując ciekawych treści w mediach społecznościowych – często na temat tego, co właśnie oglądają na dużym ekranie. Dlatego odbiorcy doceniają szybkie reakcje marek na to, co się przed chwilą wydarzyło, zwłaszcza jeśli komunikat jest zabawny i kreatywny.
Real-time marketing sprawia, że Twoja firma w ciągu zaledwie kilku minut może zostać zauważona przez tłum. Tak działają media społecznościowe. Użytkownicy od razu komentują Twoją treść, lajkują i udostępniają. Dzięki temu komunikat wyświetla się zupełnie nowym osobom – jest dobrze postrzegany przez algorytmy, które napędzają efekt viralu (zwiększenie zasięgu organicznego, który pozwala dotrzeć do nowych grup odbiorców bez dodatkowych kosztów reklamowych).
Zabawny RTM pozwala też zwiększyć zaangażowanie odbiorców, poprawia wizerunek marki i przyczynia się do budowania lojalności. Pamiętaj, że dobra kampania RTM może być pamiętana przez lata.
RTM – jak nie wpaść w pułapkę pośpiechu?
Real-time marketing, mimo że może przynieść Twojej marce wiele korzyści, niesie za sobą spore ryzyko. Co w przypadku może pójść nie tak? Najczęściej, dość paradoksalnie, przyczyną nietrafionych komunikatów jest pośpiech. Spontaniczność treści RTM prowadzi do pomyłek. Błędy zwykle wynikają z niestosownego skonstruowania komunikatu (dotyczy to warstwy tekstowej i wizualnej) lub poruszenia zbyt kontrowersyjnego społecznie tematu. Czasami mogą pojawić się też błędy merytoryczne lub literówki (te ostatnie nie powinny jednak wiązać się z kryzysem wizerunkowym).
Przygotowanie szybkiej, śmiesznej i jednocześnie przemyślanej treści nawiązującej do aktualnych wydarzeń to spore wyzwanie. Co zrobić, aby nie popełnić poważnego błędu, który może pokazać Twoją firmę od złej strony? Niestety nie ma idealnej rady. Tylko ludzki mózg potrafi ocenić stosowność RTM-u. Dlatego najważniejsze jest dokładne przeanalizowanie komunikatu. Najlepiej, gdy treść przed publikacją zobaczy co najmniej kilka osób. Nie zawsze twórca sam zauważy, że jest w niej coś nie tak.
RTM wymaga odpowiedniego kanału przekazu
Sama zdolność do reagowania to tylko połowa sukcesu. Duże znaczenie ma również wybór odpowiedniego kanału przekazu, który pozwoli efektywnie dotrzeć do odbiorców i wykorzystać potencjał RTM.
Dlaczego kanał ma znaczenie? Każda platforma komunikacyjna ma swoją specyfikę która sprzyjają różnym rodzajom treści. Social media (Instagram, Twitter, Facebook czy TikTok) są idealne do szybkiego reagowania na trendy lub wydarzenia, ponieważ umożliwiają natychmiastową publikację i szeroką dystrybucję treści.
Newslettery mogą być lepsze, gdy RTM łączy się z bardziej złożonymi komunikatami lub ofertami wymagającymi dodatkowego kontekstu. Z drugiej strony, przygotowanie newslettera zwykle wymaga trochę czasu, więc w tym przypadku RTM może dotyczyć tylko wydarzeń, o których wiadomo wcześniej.
Treść RTM-a powinna być dopasowana do specyfiki kanału. Na przykład na Twitterze warto skupić się na krótkich, chwytliwych hasłach, które łatwo udostępniać, natomiast na Instagramie istotna jest atrakcyjność wizualna oraz kreatywność w wykorzystaniu grafik lub wideo.
Odpowiedni kanał to taki, który pozwala na szybką interakcję z odbiorcami. W RTM-ach nie wystarczy samo publikowanie – istotne jest reagowanie na komentarze, pytania czy opinie w czasie rzeczywistym. Dlatego najlepszym wyborem są social media.
Real-time marketing – przykłady
Zasady tworzenia komunikatów typu Real-time marketing najłatwiej zrozumieć na konkretnych przykładach, dlatego postanowiliśmy omówić kilka, naszym zdaniem, najciekawszych.
Czy na pewno chcesz usunąć… Wielką Brytanię?
Marka X.KOM to polska firma specjalizująca się w sprzedaży sprzętu elektronicznego. W czasie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej postanowiła wykorzystać ciekawą grę słowną w postaci komunikatu z systemu Windows: „Are you sure you want to delete 1 GB?” W znaczeniu dosłownym chodzi o usunięcie pliku o wielkości 1 GB, ale nagłówek UE i tło pulpitu z flagą Unii Europejskiej sugeruje, że „GB” można odczytać jako skrót od Great Britain, co oznacza Wielką Brytanię.
Kampania została doceniona za lekkość i kreatywność, które idealnie wpisały się w format internetowego memu. To doskonały przykład zastosowania RTM w kontekście politycznym, co zazwyczaj jest sporym wyzwaniem. Tutaj spotkało się to z pozytywnym odbiorem. Świadczy o tym fakt, że komunikat stał się popularny nie tylko w Polsce, ale też poza granicami kraju.
Reklama marki x-kom, źródło: x.kom.pl
Dino – Lody Solo i muzyczne nawiązanie
W 2023 roku eurowizyjny hit „Solo” od Blanki wywołał niemałe zamieszanie. Także w świecie marketingowym. Wiele firm wykorzystało motyw utworu w swoich kampaniach, ale to marka Dino przygotowała jedną z najlepszych kreacji z okazji występu artystki w konkursie. W jednym z postów zaprezentowała promocję na lody… Solo. Nie było to jednak jedyne nawiązanie do tekstu utworu, bo dodano również fonetycznie zapisane słowa piosenki „Bejba! Its kajda krejza…”. Oto omawiany post:
Reklama marki Dino, źródło: Dino.pl
Snickers sposobem na głód urugwajskiego piłkarza
Snickers wykorzystał sytuację, gdy Luis Suárez ugryzł włoskiego piłkarza Giorgio Chielliniego podczas Mistrzostw Świata w 2014 roku. Marka błyskawicznie zareagowała, publikując grafikę z hasłem „More satisfying than Italian”. Była to żartobliwa aluzja do wspomnianego zdarzenia. Snickers od lat promuje się jako rozwiązanie na „głód” prowadzący do nietypowych zachowań (popularnego „gwiazdorzenia”). Dlatego kampania zyskała duży rozgłos w mediach społecznościowych, budząc pozytywne skojarzenia z marką jako dowcipną i szybką w reagowaniu na bieżące wydarzenia.
Ten przykład jest często wskazywany jako idealna realizacja strategii RTM. Dzięki błyskawicznej reakcji i odniesieniu się do popularnego tematu, Snickers dotarł do szerokiego grona odbiorców, utrwalając jednocześnie swoje przesłanie marketingowe.
Reklama marki Sinckers, źródło: snickers.com
IKEA, czyli statuetka dla każdego
Marka IKEA słynie z kreatywnych reakcji na aktualne wydarzenia. Jako przykład wybraliśmy kampanię, która nawiązuje do corocznych kontrowersji związanych z galą największych nagród filmowych, czyli Oscarów. Zabieg polegał na zamianie prestiżowej statuetki na figurkę “Gestalta”, którą można kupić w sklepie IKEA:
Reklama marki IKEA, źródło: IKEA.com
Porównanie: iPhone vs. Piekarnik Solgaz
Ten przykład wykorzystuje humorystyczne, dość abstrakcyjne porównanie dwóch kompletnie różnych produktów: smartfona Apple i piekarnika marki Solgaz. Kampania powstała z okazji premiery nowego modelu Iphone’a. Marka Solgaz w zabawny sposób starła się podkreślić, że jej produkt ma większość funkcji popularnego telefonu, a na dodatek umożliwia gotowanie na parze, pieczenie jabłek i podgrzewanie jedzenia w mikrofali. Był to znakomity sposób na zaprezentowanie wszystkich funkcjonalności. Kampanię możesz zobaczyć poniżej:
Reklama marki Solgaz, źródło: Solgaz.eu
Podsumowanie
Real-time marketing to strategia pozwalająca markom na bieżąco reagować na aktualne wydarzenia, co może przynieść im spektakularne efekty w postaci znacznie większego zaangażowania odbiorców i rozgłosu (czasem międzynarodowego). Kluczem do sukcesu jest idealne wyczucie czasu, kreatywność oraz dopasowanie komunikatu do charakteru marki.
Odpowiednio zaplanowany RTM może stać się viralem, ale pojawia się też ryzyko popełnienia błędu. Liczne przykłady pokazują, że jednorazowa publikacja może przerodzić się w długofalowy sukces marketingowy. Warto jednak pamiętać, że w Internecie pojawiało się też wiele nieudanych kampanii, za które marki musiały przepraszać. Dlatego można uznać, że RTM to sztuka balansowania między szybkością reakcji a przemyślanym przekazem.