10 sposobów na zwiększenie zasięgów na Instagramie!

10 sposobów na zwiększenie zasięgów na Instagramie! 

Instagram to nie tylko miejsce na ładne zdjęcia – to wirtualne pole walki o uwagę odbiorców. Aby wyróżnić się na tle innych i rozwinąć swoje social media, musisz nie tylko tworzyć wartościowe treści, ale też publikować je o odpowiednich porach. To jednak nie wszystko, co wpływa na algorytmy. W jaki sposób możesz wynieść swój profil na wyższy poziom? Przestawiamy 10 skutecznych sposobów, dzięki którym Twoje zasięgi na Instagramie poszybują do góry! 

Zasięgi na IG a działanie algorytmów 

Algorytm Instagrama odgrywa kluczową rolę w tym, ile osób zobaczy Twój post. Algorytmy biorą pod uwagę wiele czynników. Ich dokładne działanie nie jest powszechnie znane, ale wiadomo, jakie działania są przez nie pozytywnie postrzegane. 

Poza informacjami o użytkownikach (ich zainteresowania czy lokalizacja), na zasięg na IG wpływają przede wszystkim interakcje użytkowników z Twoim profilem, jakość publikowanej treści, częstotliwość publikacji, a także czas spędzony na platformie przez Twoich obserwatorów. 

To oznacza, że im bardziej treści, które dodajesz są angażujące, tym większej liczbie osób będą wyświetlane. Nie zawsze jest to jednak takie proste. Meta regularnie wprowadza wiele nowych funkcji, które oddziałują na sposób działania algorytmów. Dostosowywanie się do zmian algorytmu jest niezbędne do tego, aby stale zwiększać zasięgi i zyskać większą widoczność. Dlatego cały czas musisz być na bieżąco z pojawiającymi się funkcjonalnościami i modyfikacjami. 

Zasięg organiczny i płatny – różnice 

Zasięg organiczny to liczba osób, które zobaczyły Twoje posty bez użycia płatnych narzędzi reklamowych. Jest efektem naturalnej aktywności, interakcji i popularności treści. Z kolei zasięg płatny to wyniki uzyskane dzięki kampaniom reklamowym, w których płacisz za promowanie swoich postów. 

Obie formy mają swoje zalety – zasięg organiczny pozwala na długoterminowe budowanie autentycznej społeczności, podczas gdy zasięg płatny może szybko przyciągnąć uwagę do określonego postu lub produktu. W tym artykule skupiamy się wyłącznie na zwiększaniu zasięgu organicznymi metodami. Jeśli masz konto biznesowe lub konto twórcy, możesz osiągnąć naprawdę dobre wyniki bez konieczności płacenia (trudniej może być w przypadku kont indywidualnych). Darmowych sposobów na rozwój profilu jest bardzo wiele. Musisz jednak uzbroić się w cierpliwość. 

Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie? 10 sposobów! 

Aby zwiększyć zasięgi na Instagramie, konieczne jest stosowanie różnych taktyk, które przyciągną uwagę użytkowników oraz będą pozytywie odbierane przez algorytm. Przygotowaliśmy 10 sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci osiągnąć lepsze wyniki. 

Przygotuj wartościowe treści 

Podstawowa zasada brzmi: ciekawa treść = większy zasięg na IG. Twoje posty powinny przyciągać uwagę, dostarczać informacji, rozrywki lub inspiracji. Nie dodawaj samych „ładnych zdjęć”, które nic nie wnoszą do życia obserwatorów. Postaw na oryginalność i kreatywność. Im bardziej przydatne i angażujące będą Twoje treści, tym większe szanse, że użytkownicy będą je udostępniać, komentować i lajkować, co bezpośrednio wpływa na wzrost zasięgów. 

Możesz wykorzystać to, co publikujesz w innych miejscach (np. na stronie internetowej czy pozostałych social mediach), dodając link w BIO. Aby zachęcić do zapoznania się z zewnętrznymi treściami, dodawaj do postów CTA (Call To Action), czyli krótkie, bezpośrednie wezwania do wykonania jakiejś czynności (zwykle do zostawienia komentarza). Pamiętaj, żeby w przypadku zachęcenia do zapoznania się z zewnętrznymi treściami odsyłać do BIO. Linki dodane bezpośrednio w postach na IG nie będą klikane (w przeciwieństwie do relacji). 

Przykład posta z CTA

Przykład posta z CTA  

Wybierz odpowiedni czas publikacji postów 

Czy można zwiększyć zasięgi na Instagramie poprzez dobór odpowiedniej pory publikacji? Tak, wpływ na zasięg postów ma nie tylko dzień, ale nawet godzina, w której treści zostały opublikowane. Publikowanie w godzinach, kiedy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna, zwiększa szanse na szybsze i większe zaangażowanie. Instagram Insights może pomóc Ci zidentyfikować, kiedy Twoi obserwatorzy są online. Dzięki tej wiedzy zaplanujesz publikację postów w optymalnym momencie. 

Zgodnie z analizami specjalistów największa aktywność użytkowników Instagrama ma miejsce w drugiej połowie tygodnia, a zwłaszcza w czwartki i piątki. Z czego to wynika? Na początku tygodnia jesteśmy bardziej skupieni na wykonywaniu obowiązków zawodowych. Z czasem coraz bardziej myślimy o weekendzie i potrzebujemy większej liczby przerw na odpoczynek i rozrywkę. Poszczególne badania jednak nieco różnią się dokładnymi wynikami. Według raportu opracowanego przez Influencer Marketing Hub najlepiej wypadają bowiem wtorki i środy. Ważniejsze od dnia publikacji, jest jednak pora. 

Kiedy najlepiej udostępniać treści na IG? Najlepiej wypadają godziny poranne. Wtedy wiele osób przegląda media społecznościowe przy śniadaniu czy w drodze do pracy. Dobre efekty da zatem publikacja w godzinach 7:00 – 10:00 (np. we wtorek). W przypadku piątków warto dodawać posty czy stories w godzinach popołudniowych (w okolicach 14:00). Treści wyświetlą się użytkownikom wtedy, gdy rozpoczną weekend (będą więc w dobrym humorze, a to zwiększa szansę na interakcje). 

Twórz reelsy 

Reels to dynamiczny format krótkich wideo, który Instagram intensywnie promuje. Korzystając z reelsów, możesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, ponieważ algorytm szczególnie faworyzuje tę formę treści. Twórz kreatywne i zabawne wideo, które zainspirują użytkowników do interakcji i udostępnień.

Przykład zastosowania filmów reels 

Odpowiadaj na komentarze 

Instagram premiuje też profile, które aktywnie angażują się w interakcje z innymi użytkownikami. Odpowiadanie na komentarze, lajkowanie wypowiedzi innych osób oraz regularne rozmowy z obserwatorami to sposób na budowanie relacji i zwiększenie widoczności Twojego konta. 

Im bardziej aktywnie angażujesz się na platformie, tym bardziej algorytm będzie promował Twoje treści. Nie bój się więc wchodzić z innymi w dyskusje pod własnymi postami, zachęcaj do nich, a nawet je twórz. Zadawaj dodatkowe pytania użytkownikom, którzy już skomentowali Twoją treść oraz dziękuj im za pozostawione opinie. 

Dodawaj hashtagi i geotagi 

Odpowiedni dobór hashtagów i geotagów może znacząco wpłynąć na widoczność Twoich postów. Hashtagi pomagają użytkownikom znaleźć treści w określonych kategoriach tematycznych, a geotagi pozwalają dotrzeć do osób z określonego miejsca. 

Najpopularniejsze obecnie hashtagi

Unikaj jednak nadmiernego wykorzystywania wyłącznie najpopularniejszych hashtagów – mogą pomóc w zwiększeniu zasięgów na IG, ale nie stosuj wszystkich na raz! Najlepiej zestawić kilka z tymi rzadziej stosowanymi. 

Ważne, aby hashtagi i geotagi były powiązane z treścią, którą publikujesz. Algorytmy wykryją te błędnie dobrane hastagi, obcinając zasięgi postów. Nieodpowiednie praktyki mogą być też zgłaszane przez innych użytkowników, a to może skutkować tzw. shadowbanem (ukryta cenzura – autor widzi treść, a inni nie). 

Jak znaleźć właściwy hashstag? Możesz poszukać postów o podobnej tematyce i wybrać kilka zastosowanych w nich hashtagów. Poza tym pomocne są specjalistyczne narzędzia analityczne, takie jak Brand24, Hashtagify czy RiteTag. 

Przykład zastosowania narzędzia do wyszukiwania hashtagów

Przykład zastosowania narzędzia do wyszukiwania hashtagów, źródło: ritetag.com 

Publikuj różne rodzaje treści 

Zróżnicowanie formatów treści przyciąga uwagę i pokazuje Twoją wszechstronność. Publikuj zdjęcia, karuzele, Reelsy, a także Stories – każdy z tych formatów ma inny sposób prezentowania treści i może trafić do różnych grup odbiorców. 

Pamiętaj o regularnej aktywności 

Publikując treści co najmniej kilka razy w tygodniu, dajesz algorytmowi sygnał, że Twój profil jest aktywny. Ważne, żeby zachować przy tym regularność. Przerwa w publikacji źle wpłynie na zasięgi na IG. Najlepiej więc zachowywać stałe dni i godziny dodawania postów. Dlatego warto prowadź harmonogram publikacji – w przypadku Instagrama możesz zaplanować posty do maksymalnie 75 dni. Pomóc mogą Ci więc wszelkiego rodzaju internetowe plannery. 

Współpracuj z influencerami 

Influencerzy mogą być cennymi partnerami w budowaniu zasięgów. Wybierz osoby, które mają podobną grupę odbiorców (a przy tym większe zasięgi) i mogą w sposób autentyczny polecić Twój produkt lub usługę. Influencer marketing zwiększa widoczność i buduje zaufanie. 

Przykład współpracy z influencerami

Przykład współpracy z influencerami, źródło: Instagram wersow 

Udostępniaj treści innych 

Repostowanie wartościowych treści innych użytkowników nie tylko wspiera rozwój społeczności, ale także zwiększa szansę na wzajemne promowanie. Oznaczanie autorów postów może zaowocować nowymi obserwatorami i relacjami biznesowymi. Podobny efekt można uzyskać poprzez oznaczenie osoby lub innej marki, z którą współpracujesz lub dla której wykonujesz daną usługę. 

Wykorzystuj wiadomości prywatne 

Instagram to platforma społecznościowa, więc interakcje w wiadomościach są niezwykle ważne. Nie każdy wie o tym, że mogą one pozytywnie wpływać na algorytm, który odpowiada za zasięgi na IG. Rozmawiaj z odbiorcami, odpowiadaj na ich pytania i dziękuj za pozytywne komentarze. Bezpośredni kontakt buduje lojalność i zaangażowanie po drugiej stronie. 

Co ucina zasięgi na IG? 

Unikaj praktyk, które algorytm Instagrama może potraktować jako spam Co może zostać negatywnie ocenione przez algorytm, a tym samym ograniczyć widoczność Twoich treści? Przykłady takich działań to: 

  • Nadmierna liczba hashtagów – choć hashtagi są przydatne, to dodawanie maksymalnej liczby w każdym poście może być postrzegane jako spam. 
  • Jednostajność treści – publikowanie wyłącznie jednego rodzaju postów (np. tylko zdjęć produktowych) zmniejsza różnorodność, co może osłabić zaangażowanie odbiorców. 
  • Brak interakcji z obserwującymi – ignorowanie komentarzy czy wiadomości sprawia, że Twoje konto wydaje się mniej aktywne i mniej autentyczne, co algorytm Instagrama może zauważyć. 

Co więcej, niektóre działania mogą prowadzić do tzw. shadowbana, który drastycznie utnie Twoje zasięgi. Do takich praktyk zaliczamy: 

  • Łamanie zasad społeczności, np. publikowanie treści niezgodnych z regulaminem. 
  • Stosowanie botów do sztucznego zwiększania liczby obserwujących lub lajków
  • Kradzież treści – wykorzystywanie zdjęć lub materiałów bez zgody autora. 
  • Używanie zakazanych hashtagów, które są zablokowane przez platformę, np. z powodu powiązania z nieodpowiednimi treściami. 

Podsumowanie 

Tworzenie wartościowych, oryginalnych treści, publikowanie o odpowiednich porach oraz aktywne korzystanie z reelsów mogą znacząco wpłynąć na widoczność profilu. W tym celu warto też używać hashtagów i geotagów powiązanych z publikacjami oraz nie zapominać o interakcji z odbiorcami. 

Najlepiej regularnie dostosowywać strategię do zmieniających się algorytmów Instagrama. Konieczne jest śledzenie aktualnych trendów i testowanie nowych funkcji. Gdy będziesz na czasie z wszelkimi „nowinkami”, algorytm z pewnością doceni Twoje zaangażowanie. 

Michał Nieroda

Copywriter z kilkuletnim doświadczeniem i ogromną pasją do słowa pisanego. Zajmuje się tworzeniem artykułów blogowych, tekstów reklamowych i innych treści marketingowych